De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een nieuw maatschappelijk prioriteringskader vastgesteld voor situaties waarin het elektriciteitsnet overbelast is. In dat kader kunnen netbeheerders in specifieke gevallen voorrang geven aan aanvragen voor een zwaardere aansluiting. Bedrijven in de transport- en logistieke sector vallen daar niet onder.
Belangenorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) had zich ingezet om de sector als prioritair aan te merken, maar dat is niet overgenomen door de ACM. Wel kunnen onder voorwaarden aansluitingen voor de inzameling van (grof) huishoudelijk afval voorrang krijgen. De ACM hanteert drie criteria voor prioritering: projecten die direct bijdragen aan het verminderen van netcongestie, veiligheidstaken zoals politie en defensie, en basisbehoeften waaronder woningbouw en onderwijs.
Het prioriteringskader volgt op een eerdere uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Die oordeelde dat de ACM bevoegd is om een dergelijk kader vast te stellen, maar dat beter moest worden onderbouwd wie in aanmerking komt voor voorrang. Met het nieuwe kader heeft de ACM die motivering aangescherpt.
Daarnaast verandert per 1 juli 2026 de behandeling van aanvragen voor kleinverbruikers. Tot die datum reserveren netbeheerders nog transportcapaciteit voor toekomstige kleinverbruikers, waardoor in sommige gebieden ondanks congestie nog ruimte is voor een driefasige aansluiting. Vanaf juli 2026 komen ook kleinverbruikers op dezelfde wachtrij als grootverbruikers.
Volgens TLN is prioritering slechts een tijdelijke maatregel en zijn structurele oplossingen nodig om de toenemende wachttijden voor stroomaansluitingen te beperken. De organisatie blijft betrokken bij overleg met overheden en netbeheerders over uitbreiding en beter gebruik van het elektriciteitsnet. Begin volgend jaar wordt hierover meer duidelijkheid verwacht.
Bron: TLN