"Tegenwoordig is er geen ruimte meer voor fouten. De trend is duidelijk: minder produceren, maar van betere kwaliteit", zegt Christopher Dixon, kwaliteitsmanager bij Río Blanco, over het huidige Chileense druivenseizoen. De volumes blijven ongeveer gelijk aan die van vorig jaar, maar de eisen qua rassenmix liggen een stuk hoger.
"We zijn rustig van start gegaan, vooral in Copiapó, met rassen als Sweet Celebration en Arra Sweeties. De piek verwachten we in februari en maart, als de pluk van start gaat in de Aconcagua-regio. Die is goed voor zo'n 70% van het totaal", legt hij uit.
© Exportadora Rio Blanco SPA
Hoewel Río Blanco de opbrengst met 10 à 15% had kunnen opschroeven, koos het bedrijf daar bewust niet voor. "Sommige traditionele rassen zijn commercieel niet meer interessant. Het heeft geen zin om iets te telen dat zijn plek op de markt niet meer verdient. We richten ons op gepatenteerde rassen. Sweet Celebration is koploper in volume, Cotton Candy blinkt uit in smaak."
© Exportadora Rio Blanco SPA
De markt is overvol en de afzetmogelijkheden worden steeds krapper. "Als we in de VS willen meedoen, moeten we met een sterk product komen." De Chileense druiven komen eind december aan, precies op het moment dat Peru ook nog ruim aanbod heeft. Dat vergroot de druk. Bovendien is de zogeheten Systems Approach (een versoepeld toelatingsprotocol) opgeschort, waardoor er nu op bestemming gefumigeerd moet worden. Dat verkort de houdbaarheid van de druiven. Dixon is dan ook stellig: "De enige manier om te overleven in een verzadigde markt is zorgen voor constante kwaliteit, die goed blijft in de weken dat het kan duren voordat de lading verkocht is."
Over prijzen is hij voorzichtig. "De hoge prijzen van nu kunnen misleidend zijn. In januari gaan ze zakken. De vraag is alleen: wanneer precies?"
© Exportadora Rio Blanco SPA
Kersen: minder aanbod, betere kwaliteit en gematigd optimisme
De kersenoogst valt dit jaar flink lager uit. "Het Kersencomité ging uit van 130 miljoen kartons, maar inmiddels ligt de verwachting tussen de 100 en 105 miljoen", zegt Dixon. Minder volume hoeft echter niet slecht uit te pakken. "Ik zie mooiere kersen dit jaar. Het is een seizoen om bij te sturen en dingen goed te doen."
China blijft veruit de belangrijkste bestemming. Toch behoudt Río Blanco ook kleinere programma's richting de VS. "Dat is een lastige markt die snel verzadigd raakt. Je moet daar heel precies zijn in wat je stuurt."
© Exportadora Rio Blanco SPA
Dat het Chinese Nieuwjaar dit jaar later valt, geeft wat lucht. "We hebben meer tijd om te verpakken, zonder de stress van vorig jaar", aldus Dixon.
De belangrijkste les van dit seizoen is volgens hem glashelder: "Kwaliteit staat voorop. Er is geen ruimte meer voor fouten." Dat vraagt om strenge keuzes in sortering, logistiek, koudeketen en verpakkingsprocessen. "Als we iets exporteren, moet het concurrerend zijn. Alles wat geen waarde toevoegt, hoort niet thuis in de krat", besluit hij.
Voor meer informatie:
Christopher Dixon
Río Blanco
Tel: +56 9 9 619 2766 (Chili)
[email protected]
www.rioblanco.net