Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eerste Belgische Edamame seizoen bij De Aardappelhoeve positief verlopen

"Het doel is om jaarrond Belgische Edamame te gaan beleveren"

Tholen - Begin september lagen de eerste Edamame bonen van De Aardappelhoeve in de schappen van Colruyt. Het was een primeur voor België, dat deze jonge sojabonen van eigen bodem in de Belgische schappen lagen. Een experiment van De Aardappelhoeve. "Maar de ambitie is groot. Uiteindelijk willen we jaarrond Belgische Edamame kunnen leveren", vertelt Bart Nemegheer van het bedrijf uit Tielt.

© Colruyt

"De keuze voor Edamame was strategisch", legt hij uit. "We zijn gestart met een bredere teelt, met als doel duurzamer te werken en meer plantaardige eiwitten lokaal te produceren. Momenteel halen we als België sojabonen, of Edamame, wat eigenlijk jonge, onrijpe sojabonen zijn, nog uit China, maar toen we gingen kijken hoe we onze teelt wilden verbreden, kwam de gedachte op waarom we dit niet ook in België zouden proberen. Zo kunnen we een lokaal product aanbieden dat perfect past in ons teeltschema en tegelijk voordelen biedt voor bodem en milieu. Soja fixeert stikstof uit de lucht, slaat dit op in de bodem en fungeert als rustgewas, waardoor de bodemstructuur en humus verbeteren. Dit draagt bij aan regeneratieve landbouw, CO2-reductie en gezondere voeding, en helpt ons om een duurzamere productie op te bouwen."

Jaarrond
"Sinds 2017 breiden we ook onze gronden uit en nemen we deze voor langere tijd in gebruik. Dat geeft ons de mogelijkheid te investeren in koolstofopbouw en bodemkwaliteit. Een gezonde bodem betekent minder noodzaak voor gewasbescherming en draagt bij aan het sluiten van kringlopen, wat zowel milieu- als productievoordelen oplevert. Dit uitgangspunt willen we ook met onze retailers delen. Het laat zien hoe wij inzetten op gezonde, lokale en duurzame productie, met oog voor de lange termijn."

© Colruyt

Een win-win situatie, kun je stellen. "Het project is klein begonnen, maar de ambitie is groot. Uiteindelijk willen we een gesloten keten van Belgische Edamame realiseren. In het verse seizoen plukken en verpakken we de bonen voor verkoop in supermarkten, en later in het jaar willen we ze ook diepvriesklaar aanbieden. Zo kunnen we het hele jaar rond lokaal geproduceerd product beschikbaar maken. Dit sluit goed aan bij onze visie van kringlooplandbouw."

Ontdekkingstocht
Hoe de teelt vorm te geven, was in eerste instantie dan ook nog wel een kwestie van proberen. "We zijn de eersten in België, waardoor we als pioniers optreden. Het is ook nog altijd een ontdekkingstocht. Er is in België weinig ervaring met lokale Edamameteelt, wat natuurlijk betekent dat we moeten experimenteren met rassen en teeltmethodes. Toch zijn we tevreden over de eerste resultaten. De bonen worden gezaaid rond half mei als de kans op nachtvorst verdwenen is en de kwaliteit van de oogst voldeed aan de verwachtingen, waardoor we het project volgend jaar zeker verder zullen uitbreiden. Het is een proces van leren en verbeteren, waarbij we langzaam bouwen aan kennis en ervaring, om uiteindelijk elk jaar een beetje uit te breiden tot we jaarrond kunnen beleveren."

Dit jaar lag de eerste volwaardige oogst dus bij Colruyt en de afzet is, zo stelt Bart, naar tevredenheid verlopen. "Uiteindelijk zijn ze dit jaar twee maanden in de supermarkt verkocht en de verkoop bij de consument viel zeker positief uit. Hoewel Edamame nog een nicheproduct is, werd het goed ontvangen door supermarkten en via sociale media. Het product past goed bij de moderne keuken en spreekt vooral jonge consumenten aan. Dit geeft vertrouwen dat er potentieel is voor verdere groei en verdere opschaling van de teelt."

© Colruyt

Voor meer informatie:
Bart Nemegheer
De Aardappelhoeve
Putterijstraat 7A
8700 Tielt (België)
Tel.: +32 (0)477 29 17 84
[email protected]
www.deaardappelhoeve.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer