Het introduceren van een nieuwe appelvariëteit naar Europa vergde het afgelopen decennium veel inspanning, zegt Kamila Jankowska, eigenaar van de Poolse appelboomkwekerij Perfect Fruits: "Wij zijn een kwekerij, Jankowski & Syn, en leveren de beste appelbomen aan Europese boomgaarden. Jarenlang reisden we door Europa op zoek naar de meest waardevolle appel die winstgevend is voor onze klanten. Tien jaar geleden hebben we proefboomgaarden opgezet om verschillende rassen in Polen te testen. Nieuwe rassen haalden we bij veredelingsinstituten verspreid over Europa."
© Perfect Fruits Trade
Het afgelopen decennium gaf het Poolse bedrijf veel ervaring met Europese rassen. Volgens Jankowska boden deze rassen echter niet de mogelijkheid voor de volgende stap, waardoor ze in de Verenigde Staten gingen kijken naar alternatieven. "Gelicentieerde bomen zijn goed ingeburgerd in onze teelt, en onze klanten zijn tevreden over de opbrengsten en het exportpotentieel dat deze rassen bieden. Het is tijd voor verdere groei en de volgende stap: het voldoen aan de verwachtingen van de hedendaagse consument, die op zoek is naar een exclusief product, een premium appel. Omdat de Europese genetica op dit moment geen echt innovatieve smaakontwikkeling toeliet, zijn we over de oceaan gestoken op zoek naar een compleet andere smaak."
© Perfect Fruits Trade
Het resultaat: Jankowska brengt nu de SnapDragon-appel naar Poolse boomgaarden. "Wie de SnapDragon nog niet kent, moet hem absoluut proberen! Er is een kans op Fruit Logistica in Berlijn. Het is een volledig nieuw ras qua knapperigheid en subtiele zoetheid. De veredelaar, professor Susan Brown van Cornell University, heeft Poolse wortels en weet perfect wat ons in Midden-Europa qua smaak aanspreekt. De appel heeft een prachtige kleur, een ideaal oogstvenster en bovenal een smaak die zich onderscheidt van andere rassen op de markt."
Dankzij een gerichte marketingstrategie is er al vraag naar deze variëteit, legt Jankowska uit. "De afgelopen jaren hebben we vooral op marketing ingezet, waardoor de variëteit gewenst is geworden bij consumenten. Nu is het tijd om aan de gecreëerde vraag te voldoen. Sinds vorig jaar breiden we de aanplant in boomgaarden gestaag uit. De uitbreiding van het areaal zal proportioneel zijn aan de marktvraag. Beginfasen kosten altijd de meeste tijd, dus voorlopig richten we ons vooral op de teelt."
© Perfect Fruits Trade
Jankowska heeft een duidelijk beeld van de doelgroep voor SnapDragon-appels: "We willen SnapDragon leveren aan bewuste, volwassen markten waar consumenten bereid zijn een hogere prijs te betalen voor hun favoriete appel. Natuurlijk blijft het grootste deel van het fruit op de binnenlandse markt. We begonnen met de noordelijke landen; onze eerste zending dit jaar bereikte Scandinavië. In Zweden waren de consumenten de eersten die van deze appel konden genieten."
De prijs voor SnapDragon-appels zal hoger liggen dan die van andere appels in Poolse supermarkten, legt Jankowska uit. "We zijn ervan overtuigd dat de schapprijs bijna twee keer zo hoog zal zijn als die van standaardrassen in Polen. Daarbij moet je wel bedenken dat appels in Polen relatief goedkoop zijn vergeleken met andere landen."
© Perfect Fruits Trade
Het bedrijf hoopt in de nabije toekomst meer overzeese rassen naar Europa te brengen: "De SnapDragon is voor ons slechts het begin, het eerste ras dat Perfect Fruits Trade op de markt brengt. We hebben al andere getest en even interessante rassen in onze boomgaarden. In de nabije toekomst zult u dezelfde aanpak weer zien: eerst de marketing op orde hebben, en daarna het ras in de winkel," besluit Jankowska.
Voor meer informatie:
Kamila Jankowska
Perfect Fruits Trade
Tel: +48 504 262 466
[email protected]
www.snapdragon.pl