"Het druivenseizoen 2025 voor Groblersdal en Marble Hall belooft een seizoen van contrasten te worden, met aan de ene kant sterke productiesignalen en aan de andere kant logistieke beperkingen," zegt Christine Gosling van de Northern Transvaal Table Grape Association. Ze stelt dat de ongebruikelijke samenloop van schepen die deze week Rotterdam moeten bereiken, een marketingkans biedt voor Zuid-Afrikaanse druiven.
"De schepen One Resilience, Hyundai Singapore, Atlantic Acanthus en Maersk Pangani komen allemaal binnen een korte periode aan. Volgens het rapport van het Fresh Producers' Export Forum voor week 49 vervoeren deze vier schepen gezamenlijk 167.708 kartons rode druiven en 928.853 kartons witte druiven voor de haven van Rotterdam."
Hoewel de vier schepen aanzienlijke volumes vervoeren, is dit in de context van een typisch seizoen bescheiden. De wereldmarkten hebben het volledige effect van de verhoogde Zuid-Afrikaanse productie nog niet gezien, aldus Gosling.
"Onder normale omstandigheden zou zo'n clustering van aankomsten druk op de markt kunnen zetten, wat kan leiden tot overschot en prijsdaling, maar onder de huidige omstandigheden kan het anders uitpakken. Gezien de aanzienlijk lagere totale exportvolumes," merkt ze op, "is de gezamenlijke aanvoer dit seizoen minder waarschijnlijk om de markt te overspoelen. Dit stelt Zuid-Afrikaanse druiven in staat een markt te betreden waar al actieve vraag is, waardoor ze concurrerend gepositioneerd zijn naast Peruaans fruit, in plaats van extra druk op het totale aanbod uit te oefenen."
© Northern Transvaal Table Grape Association
Exportvolumes 39% lager op jaarbasis
Hoewel de wijngaarden in deze grote noordelijke teeltregio's bemoedigende volumes hebben opgeleverd, zegt Gosling dat uitdagingen verderop in de toeleveringsketen van invloed zijn op wat uiteindelijk de internationale markten bereikt.
Volgens de South African Table Grape Industry (SATI) liggen de inspectievolumes tot nu toe dit seizoen 22% hoger dan vorig jaar, wat wijst op gezonde oogsten en goede verpakkingsomstandigheden in Groblersdal en Marble Hall. Ondanks deze stijging op inspectieniveau liggen de exportvolumes echter 39% lager dan vorig jaar, benadrukt Gosling.
"Dit verschil wijst op een belangrijke realiteit: terwijl er meer fruit wordt klaargemaakt voor export, is er momenteel weinig fruit daadwerkelijk op het water. De voornaamste oorzaak van dit knelpunt ligt bij de haven van Kaapstad, waar aanhoudende harde winden de operaties hebben verstoord. Deze weersgerelateerde vertragingen hebben ertoe geleid dat schepen minder konden laden, waardoor exportklaar fruit achterbleef en de doorstroming van druiven naar belangrijke markten vertraagde."
© Northern Transvaal Table Grape Association
Voor noordelijke regio's zoals Groblersdal en Marble Hall, die sterk afhankelijk zijn van efficiënte havenoperaties om fruitkwaliteit en timing op de markt te waarborgen, hebben deze verstoringen een merkbare impact gehad, aldus Gosling.
"De regio's Groblersdal en Marble Hall laten dit seizoen een groot productiepotentieel zien, maar logistieke uitdagingen – met name in de haven van Kaapstad – hertekenen het exportlandschap. Nu de schepen eindelijk de Europese markt bereiken, kan het verminderde totale aanbod de vraag en prijzen ondersteunen, waardoor een uitdagende verzendperiode kan uitgroeien tot een potentiële marktgelegenheid voor Zuid-Afrikaanse druiven."
Voor meer informatie:
Christine Gosling
Northern Transvaal Table Grape Association
Tel: +27 82 825 0178
[email protected]