Na de invoering van de Vertrouwensketen voor de deepsea-sector is nu in de Rotterdamse haven de shortsea aan de beurt. Eind november is hiervoor de kick-off gegeven. Acht shortsea-rederijen starten in januari 2026 met een pilot voor het zonder pincode of boekingsreferentie veilig en betrouwbaar vrijstellen van binnenkomende containers.
De shortsea-rederijen die meedoen in de pilot zijn BG Freight Lines, Boluda Lines, Eimskip, Eucon Shipping & Transport Ltd., Mann Lines, Samkip, Unifeeder (o.v.b.) en WEC Lines. Zij zijn allen klant bij Rotterdam Shortsea Terminals en/of Matrans Terminal Rotterdam. CMA-CGM SSL Intra North Europe is al zover dat het klanten daadwerkelijk overzet naar de nieuwe veilige werkwijze.
De Vertrouwensketen start in het nieuwe jaar verder een kwartiermakerstraject in Rotterdam voor het verkennen van de interesse voor deelname bij de overige shortsea-rederijen, resterende deepsea-rederijen en nog niet aangesloten deepsea- en shortsea-terminals. Dit betreft in de regel kleinere aantallen. Ter illustratie: 99% van het deepsea-volume in de haven van Rotterdam wordt tegenwoordig afgehandeld via de Vertrouwensketen.
Bron: Vertrouwensketen