Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lagere citroenvolumes in Zuid-Europa verlichten marktdruk

Bloedsinaasappelen winnen aan populariteit

Het Siciliaanse citrusseizoen verloopt gunstig, vooral voor de bloedsinaasappelen. Door de recent ingetreden kou kleurt het vruchtvlees mooi rood, wat precies op tijd komt. "We zitten nu, in week 51, in de piek van het seizoen", vertelt Alessandro Barbera, eigenaar en directeur van de Barbera-groep. "De volumes nemen toe en we kunnen echt beginnen met het vol beleveren van de markt."

© Concetta Di Lunardo | AGF.nl Alessandro Barbera (rechts) en Francesco Batticane

Bij de citroenen is ook vooruitgang geboekt. "In de afgelopen drie jaar is onze productie verdubbeld tot zo'n 150 ton, mede dankzij de samenwerking met Fruttosa, onze telerscoöperatie", aldus Barbera. De citroenoogst begon in oktober, maar rond de feestdagen trekken zowel volumes als maatvoering echt aan.

© Barbera International S.R.L.

"Door het grillige klimaat zijn de totale citroenvolumes dit jaar lager dan gemiddeld. In landen als Griekenland en Spanje zorgden voorjaarsvorsten voor naar schatting 20% minder oogst. Dat zou de druk op de markt moeten verlichten", denkt Barbera.

Net als vorig jaar kiest Barbera ook dit seizoen voor duidelijke segmentatie van zijn sinaasappelen op basis van gebruik. "Grote, sappige vruchten zijn bestemd als handsinaasappelen, ideaal om in partjes te eten. De kleinere exemplaren zijn perfect om te juicen. Die strategie helpt consumenten beter te kiezen wat bij hen past."

© Barbera International S.R.L.

"De handsinaasappelen worden afgezet onder het label Gustose Barbera, de perssinaasappelen als Succose Barbera, verpakt in netzakken met vernieuwde branding. Daarnaast is er een aparte lijn voor bloedsinaasappelen onder het premiummerk Extra Rosse, met uitgesproken rood vruchtvlees en hoge kwaliteit als uitgangspunt."

© Barbera International S.R.L.

De afzet van merkproducten loopt goed, zowel in Italië als daarbuiten. De verkoopvolumes stijgen, en Barbera ziet dat consumenten vooral kiezen voor fruit met een hoog suikergehalte, een gelijkmatige maatvoering en een verzorgd uiterlijk. "We willen kwaliteit bieden op elk niveau", benadrukt hij. "Dat betekent niet alleen topfruit, maar ook betrouwbare service en goede relaties met klanten. We willen de consument laten proeven wat Sicilië echt te bieden heeft: gezond, smaakvol en eerlijk geteeld fruit dat echt voldoening geeft." © Barbera International S.R.L.

Duurzaamheid staat hoog op de agenda bij Barbera. In de citrusgaarden wordt watergebruik streng gemonitord. Met behulp van een systeem dat weersomstandigheden en bodemvocht meet, in combinatie met druppelirrigatie, wordt water exact afgestemd op de behoefte van de plant. "Daardoor besparen we zo'n 30% op waterverbruik", zegt Barbera. "Dat komt neer op zo'n 94 miljoen liter per jaar."

Voor meer informatie:
Alessandro Barbera
Barbera International
Via Catania, 7
95031 Adrano (CT) – Italië
Tel: +39 (0)95 760 1071
[email protected]
www.barbera-international.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer