Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onderzoek naar extra ontsluiting IJsselmondse Knoop voor Dutch Fresh Port

De bereikbaarheid van Dutch Fresh Port en omliggende Barendrechtse wijken is sinds de opening van de IJsselmondse Knoop in 2023 sterk verbeterd. Ook voor fietsers is de infrastructuur veiliger en sneller geworden. Toch is verdere uitbreiding van de verkeerscapaciteit nodig om de groei in personen- en vrachtverkeer in de komende jaren op te vangen.

© Dutch Fresh Port

De Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) heeft daarom in 2024-2025 een onderzoek uitgevoerd naar de verkeersafwikkeling vanaf de IJsselmondse Knoop, rekening houdend met de verkeerssituatie in 2040. Daarbij is uitgegaan van een volledig in gebruik genomen bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard en een volledig ontwikkeld Stationstuinen.

Volgens de GRNR is een goede bereikbaarheid cruciaal voor het succes van het bedrijventerrein. "Een enkele ontsluiting van Nieuw Reijerwaard én van Stationstuinen over de IJsselmondse Knoop zou in de toekomst niet voldoende kunnen zijn," aldus het onderzoek.

Extra ontsluiting A16 noodzakelijk
Het onderzoek bevestigt dat naast het verbreden van de toerit naar de A15 en het aanliggende weefvak aanvullende infrastructuur nodig is. De GRNR werkt dit samen met Rijkswaterstaat en regiopartijen verder uit, waarbij effecten, oplossend vermogen en inpassing op de bestaande wegeninfrastructuur worden onderzocht.

Minister Tieman heeft tijdens een recent bezoek aangegeven dat een nieuwe ontsluiting verder kan worden onderzocht volgens de geldende procedures met Rijkswaterstaat. Zowel bedrijven op Dutch Fresh Port als de gemeenten Rotterdam, Ridderkerk en Barendrecht hebben hun steun hiervoor uitgesproken.

Toerit A16 zuid niet haalbaar, noord verder onderzocht
Een eerder ontworpen extra toerit op de A16 richting het zuiden blijkt niet haalbaar binnen de ontwerprichtlijnen en wordt niet verder onderzocht.

Een extra toerit vanaf de kruising Verbindingsweg / Veren Ambachtseweg naar de verbindingsboog van de A15 naar de A16 lijkt daarentegen wel haalbaar. De GRNR is gestart met een verdere verkenning van deze optie om de toekomstige verkeersgroei te kunnen opvangen.

Bron: Dutch Fresh Port

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer