Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe merknaam: Dulzonea

Vraag naar cherimoya blijft elk jaar een beetje groeien

In de kuststreek van de Spaanse provincie Granada loopt het eerste deel van de cherimoya-oogst, dat duurt van september tot januari, op zijn einde. Deze streek is wereldwijd de belangrijkste producent van deze exotische fruitsoort. Rond de feestdagen trekt de vraag flink aan, terwijl het aanbod juist beperkt blijft, dit jaar zelfs nog meer dan anders. De opbrengst ligt zo'n 30 tot 40 procent lager dan vorig seizoen.

"De start van het seizoen was lastig", zegt Víctor Rodríguez, commercieel directeur van Frutas Los Cursos. "We kampen met een kleinere oogst en vooral een tekort aan grote maten. Dat komt door aanhoudende hitte en laat gevallen regen, waardoor het fruit minder goed kon uitgroeien."

© Dulzonea

Door het beperkte aanbod komt er nu weinig fruit binnen, en wat er is, wordt snel verkocht. "Dat is gunstig", zegt Rodríguez, "want cherimoya heeft een korte houdbaarheid in vergelijking met andere tropische vruchten."

Frutas Los Cursos is al 38 jaar gespecialiseerd in cherimoya en heeft nu een nieuwe merknaam gelanceerd: Dulzonea, met als slogan 'La cherimoya que Enamora' — vrij vertaald: "Een cherimoya om verliefd op te worden." Met dit merk wil het bedrijf internationaal naam maken. "98 procent van de cherimoya die wereldwijd geëxporteerd wordt, komt uit de Costa de Granada", vertelt Rodríguez. "De naam Dulzonea is een knipoog naar 'dulce' (zoet) en Dulcinea, de dame op wie Don Quichot, een icoon van de Spaanse literatuur, verliefd is."

Volgens Rodríguez stijgt de vraag naar cherimoya ieder jaar een beetje. "De fruitsoort is inmiddels een vast onderdeel geworden van veel boodschappenmandjes. Door nieuwe snoeitechnieken kunnen we het seizoen nu verlengen: waar we vroeger in december stopten, leveren we tegenwoordig door tot in mei. Consumenten zijn eraan gewend geraakt dat cherimoya langer verkrijgbaar is. Tegelijkertijd worden onze telers steeds professioneler, waardoor we een constantere kwaliteit kunnen bieden."

Met de merknaam Dulzonea wil Frutas Los Cursos laten zien waar de vrucht voor staat: een Spaans product van topkwaliteit. Het familiebedrijf teelt daarnaast het hele jaar door avocado's, en biedt ook Spaanse mango's aan — zowel via luchtvracht als reguliere distributie — goed voor in totaal zo'n 14 miljoen kilo fruit per jaar.

Een deel van de cherimoya gaat per vliegtuig de wereld over. "Zo'n 15 à 20 procent van onze export doen we per luchtvracht", legt Rodríguez uit. "Daardoor kunnen we leveren aan klanten in Europa, maar ook in Canada, Qatar, Dubai, Hongkong en Kuala Lumpur. We werken vooral met supermarktketens."

Frutas Los Cursos is ook de enige producent van natuurlijke cherimoyanectar. Het product werd vorig jaar bekroond met de prijs 'Smaak van het Jaar van Granada'. "Voor het sap gebruiken we uitsluitend verse cherimoyapulp", zegt Rodríguez. "Op die manier benutten we fruit dat door een minder mooie schil of afwijkende vorm niet geschikt is voor de versmarkt. Net als bij onze guacamole — die tot de best verkochte van Spanje behoort, omdat hij smaakt zoals je hem thuis zou maken — geven we zo ook voor de versmarkt afgekeurde cherimoya's een tweede leven."

Voor meer informatie:
Frutas Los Cursos
C/ Laderas de Castelar, 46
18690 Almuñécar (Granada) – Spanje
Tel: +34 958 630 474
[email protected]
www.frutasloscursos.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer