Het Braziliaanse mangoseizoen is dit jaar opvallend goed verlopen: stevige prijzen, goede kwaliteit en een ongewoon marktverloop vergeleken met eerdere jaren. Dat vertelt Willian Aislan Lima, commercieel directeur van Mango Man Trade Company. In 2025 begon hij voor het eerst als zelfstandig exporteur, na ruim 14 jaar ervaring in de sector.
© Mango Man Trade Company
Volgens Lima stond Brazilië het grootste deel van het jaar vrijwel alleen op de internationale mangomarkt. Dat gaf de prijzen een flinke boost. "Dit jaar was echt anders dan anders. De prijzen waren goed, omdat er geen concurrentie was van andere landen. Alleen Brazilië was actief." Zelfs de Amerikaanse invoerheffing van 50% had nauwelijks invloed. De sector draaide gewoon door met stabiele volumes en goede kwaliteit.
Toen de export richting de VS eindigde, bleef Brazilië mango's sturen naar Europa. Ook daar hielden de prijzen zich goed. "De prijzen in Europa zijn nu gemiddeld, niet bijzonder hoog, maar wel werkbaar. Ze zijn hoog genoeg om het seizoen fatsoenlijk af te ronden", zegt Lima. Doordat Peru dit jaar later op de markt komt - pas rond week 51 en 52 - kon Brazilië zijn afzetperiode verlengen zonder directe concurrentie.
© Mango Man Trade Company
Lima begon met exporteren in juni en heeft inmiddels 15 containers verzonden, onder andere naar Spanje, Nederland, Polen, Rusland en Armenië. Hij hoopt het jaar af te sluiten met 20 containers, een aantal dat hij "een prima begin" noemt. Eind december wil hij ook starten op de Canadese markt.
© Mango Man Trade Company
Voor 2026 maakt de sector zich op voor mogelijk meer regenval. Dat brengt risico's met zich mee, zoals schimmelvorming en problemen met rijping. "Als het veel regent, moeten we extra opletten", aldus Lima.
Toch is er binnen de sector besef dat de goede resultaten dit jaar vooral te danken zijn aan externe omstandigheden. "De invoerheffing baarde aanvankelijk zorgen, maar de echte reden voor de stevige prijzen was dat belangrijke concurrenten, zoals Peru en af en toe Mexico, veel later kwamen dan normaal." Minder aanbod dus, en dat gaf Brazilië tijdelijk de ruimte om goede prijzen te halen, zowel in Europa als Noord-Amerika.
Maar die situatie is niet structureel. De sector draait nog steeds op de grens van zijn capaciteit. Nu andere landen weer op het punt staan volumes te leveren, ligt er voor Brazilië een uitdaging: beter plannen en zich sterker voorbereiden op komende seizoenen. "We moeten beter begrijpen wanneer andere landen starten, zodat we nieuwe marktkansen kunnen benutten", besluit Lima.
Voor meer informatie:
Willian Aislan Lima
Mango Man Trade Company
Tel: +55 74 8133-4117 (Brazilië)
[email protected]