De vrachtwagenheffing in Nederland gaat definitief van start op 1 juli 2026. Dat heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat bekendgemaakt. De heffing geldt vanaf dat moment op bijna alle snelwegen en op sommige provinciale en gemeentelijke wegen.
Categorieën N2 en N3
Hoe schoner en lichter het voertuig, hoe lager het bedrag per kilometer. De regeling geldt voor zowel Nederlandse als buitenlandse vrachtwagens in de categorieën N2 en N3, met een technische maximummassa van meer dan 3.500 kilo.
Tegelijkertijd vervalt op 1 juli 2026 het Eurovignet. Daarnaast verdwijnt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot 12.000 kilo en wordt deze lager voor voertuigen van 12.000 kilo en zwaarder.
On-board unit nodig
Voor het betalen van de vrachtwagenheffing is een OBU (on-board unit) nodig. Vrachtwageneigenaren moeten hiervoor een contract afsluiten met een dienstaanbieder.
TLN ondersteunt transportbedrijven in de overgangsperiode met informatie. Op de pagina Vrachtwagenheffing in Nederland vanaf 2026 staat alle actuele informatie die van belang is voor de transport- en logistieke sector.
Bron: TLN