Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ING: overgang kan leiden tot hogere vrachttarieven

Europese havens moeten zich voorbereiden op congestie door herstart Rode Zee-route

Europese havens, waaronder Rotterdam, worden geacht zich voor te bereiden op een mogelijke toename van congestie door de herstart van containervervoer via de Rode Zee. Dat stelt ING in een recent rapport over de container­scheepvaart voor 2026.

Terminals tijdelijk overbelast
Volgens de bank zal een geleidelijke terugkeer van scheepvaart via de Rode Zee, die sinds de Houthi-aanvallen van 2023 vaak werd vermeden, eerst leiden tot tijdelijke verstoringen in Europese havens. "Verminderde afstanden en kortere vaartijden zorgen ervoor dat schepen eerder aankomen dan gepland, waardoor terminals tijdelijk overbelast kunnen raken", schrijft ING.

De terugkeer naar de Rode Zee bespaart schepen tot 3.000 zeemijlen en ongeveer tien dagen op de route tussen Azië en Noordwest-Europa. Hoewel dit op de lange termijn capaciteit vrijmaakt en kosten verlaagt, kan de overgang in de eerste maanden leiden tot congestie en hogere vrachttarieven.

Rederijen voorzichtig met terugkeer
Container­lijnen als Maersk, Hapag-Lloyd en CMA CGM overwegen een terugkeer naar de route, maar doen dit voorzichtig om dubbele verstoringen te voorkomen. ING verwacht dat na stabilisatie van de vaarschema's de druk op tarieven zal afnemen, mede doordat nieuwe schepen uit het omvangrijke orderboek van 2026 extra capaciteit bieden.

Voor havens betekent dit dat zij hun operationele processen moeten evalueren en waar nodig capaciteit voor overslag en opslag van containers moeten uitbreiden. Rotterdam en andere Europese havens worden hiermee uitgedaagd om voorbereid te zijn op tijdelijke pieken in scheepsbewegingen, aldus ING.

Bron: ING

Gerelateerde artikelen → Zie meer