Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sectorprognose ABN AMBO: herstel in 2026 na turbulent 2025

Toenemende complexiteit dwingt transportsector tot schaalvergroting

De transport- en logistieksector kan in 2026 rekenen op herstel na het turbulente jaar 2025. Dat meldt ABN AMRO in een nieuwe sectorprognose. Door een verwachte toename van de internationale handel groeit de sector volgend jaar naar verwachting met 2%. In 2027 neemt die groei iets af naar 1,5%.

© Ginasanders | Dreamstime

Volgens ABN AMRO stabiliseren de bedrijfsresultaten nu de eerste schok van de handelsoorlog van de Amerikaanse president Trump achter de rug is. Dat maakt het volgens de bank eenvoudiger om bedrijven te waarderen en overnames te financieren, al blijft de lange rente sinds 2022 op een relatief hoog niveau.

Druk op kleine transporteurs
De bank ziet meerdere factoren die kunnen leiden tot een nieuwe toename van fusies en overnames. Transportbedrijven moeten investeren in hogere arbeidsproductiviteit, onder andere via software, maar volgens ABN AMRO kan niet elke onderneming dat opbrengen. Ook verduurzaming dwingt tot investeringen in schonere voertuigen, mede door de vrachtwagenheffing die in juli 2026 ingaat. Voor voertuigen met lagere uitstoot gaan lagere tarieven gelden.

Die heffing maakt investeringsplannen complexer, zeker omdat ondernemers rekening moeten houden met laadtijden en de beperkte beschikbaarheid van laadinfrastructuur. Dat stelt hogere eisen aan het strategisch vlootbeheer. Grotere ondernemingen hebben volgens ABN AMRO meer mogelijkheden om professioneel management aan te trekken.

Daarnaast kiezen grote opdrachtgevers vaker voor een beperkt aantal grote vervoerders. Zo bracht Albert Heijn het aantal transporteurs terug van negentien naar vier om productiviteit te verhogen, kosten te verlagen en sneller te elektrificeren.

Bedrijfsopvolging groot vraagstuk
Uit onderzoek van Ipsos in opdracht van ABN AMRO blijkt dat 63% van de ondernemers hun bedrijf binnen tien jaar wil overdragen. Minder dan de helft (46%) heeft daarvoor al een opvolger of is actief op zoek. Leeftijd is voor 41% van de ondernemers een belangrijke reden om het bedrijf over te dragen, gevolgd door meer tijd voor andere interesses (32%).

Slechts één op de vijf bedrijven weet al zeker dat opvolging binnen de familie plaatsvindt. De bank adviseert bedrijven zonder opvolger om tijdig na te denken over de toekomst en vroeg in gesprek te gaan met adviseurs. Ondernemers die onvoldoende meebewegen met technologische en wettelijke veranderingen riskeren een lagere waardering bij verkoop.

© ABN AMRO

Een van de grootste uitdagingen is volgens ABN AMRO het loslaten van controle: "Toch moeten ondernemers dat juist doen om ruimte te geven aan talentvolle managers uit nieuwe generaties."

Voorzichtig herstel ingezet
De sector was in 2024 al begonnen aan een voorzichtig herstel, onder andere door hogere volumes in containervaart en luchtvracht. De economische groei helpt daarbij, al blijft de vraag naar bouwmaterialen achter en krijgt het wegvervoer de komende jaren te maken met een stapeling van milieuregels.

Bron: ABN AMRO

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer