Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michiel Meijering, Landjuweel:

"Promotiebalans is zoek op de aardappelmarkt"

Tholen - "Het is een uitdagend aardappelseizoen. Er zijn veel aardappelen en de kwaliteit is slechter dan vorig jaar", zegt Michiel Meijering van aardappelgroothandel Landjuweel. "Ik verwacht dan ook dat veel telers hun product graag de schuur uit willen hebben, want gedurende het bewaarseizoen zal de kwaliteit niet veel beter worden."

"Deze markt is voor niemand goed. De concurrentie tussen retailers is groot, waardoor de promotiedruk in de markt hoog is. In mijn ogen is de promotiebalans zoek. Na drie keer per maand een scherpe actie met aardappelen is de consument wel voorzien. Je ziet nu ook de actieverkopen inzakken."

© Landjuweel

Kwaliteit locatiegebonden
De kwaliteit van de aardappelen is volgens de Landjuweel-directeur locatiegebonden. "Waar de minste regen is gevallen - en dat is bij ons in het zuiden van het land - zie je de grootste problemen met onder meer blauw en rooischade. Er zijn veel grove partijen voorradig, als verpakker zou je liever wat ruimer in je inpakmaten zitten", zegt Michiel.

Dat de huidige markt consequenties zullen hebben voor komend seizoen, staat voor Michiel als een paal boven water. "Er zullen minder aardappelen aangeplant worden. Over de kwaliteit valt nu nog niets te zeggen. Het optimale scenario is een gemiddeld areaal, gemiddelde kwaliteit en een gemiddelde prijs. Dat is voor iedereen goed. Ik hoop dat er niet al te heftig op dit seizoen gereageerd zal worden en dat er te weinig aardappelen worden gezet, want anders blijft de markt als een rollercoaster op en neer gaan."

© Landjuweel

In april dit jaar kondigden Schaap Holland en Landjuweel aan dat ze hun krachten bundelen in een strategische fusie. "Momenteel brengen de juristen alles in gereedheid. Dit is binnenkort afgerond. Tijdens de Fruit Logistica in Berlijn zullen we in een gezamenlijke stand laten zien waar we samen sterk in zijn", besluit Michiel.

Voor meer informatie:
Michiel Meijering
Landjuweel B.V.
Tel: +31 (0)595 454 204
[email protected]
www.landjuweel.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer