De recente ontwikkelingen rond de Houthi's in de Rode Zee zetten de toon voor mogelijke routewijzigingen in de wereldwijde containerlijnvaart. Vorige week werd de bemanning van het gezonken schip Eternity C vrijgelaten, bijna twee jaar na het eerste incident op 19 november 2023. Daarmee groeit volgens ondernemersvereniging evofenedex de vraag wanneer de scheepvaart terugkeert naar de route via de Suez en de Rode Zee.
© Adeliepenguin | Dreamstime
Al weken staat in de havens de mogelijke terugkeer van containerlijnen naar deze route centraal, mede door de congestie die ontstaat doordat ladingen dubbel aankomen. Voor verladers kan dit voordelen opleveren: naar verwachting komt 6,5 procent van de wereldwijde capaciteit vrij, dalen de containerprijzen en arriveren schepen gemiddeld tien dagen eerder.
Nog geen tijdlijn voor terugkeer
Een verklaring van de Suez Canal Authority leidde onlangs tot verwarring. Na overleg met Maersk meldde de instantie dat de rederij al in december zou terugkeren naar de korte route. Maersk en Hapag-Lloyd maakten echter duidelijk dat zij nog geen tijdlijn hebben voor een terugkeer.
Kleine shuttlediensten varen momenteel wel door de regio, tussen Jeddah en Salalah, Jebel Ali of Djibouti. CMA CGM, met de grootste schepen in de regio, test inmiddels vaker reguliere afvaarten terug naar Azië via de Suez en de Rode Zee.
© evofenedex
Evofenedex onderscheidt drie mogelijke scenario's voor de terugkeer van containerlijnen:
Scenario A: domino-effect
Een opportunistische rederij keert als eerste terug, waarna anderen massaal volgen om marktaandeel te behouden. CMA CGM is een logische kandidaat voor deze eerste stap. Dit scenario kan volgens Sea-Intelligence leiden tot een piekbelasting van 140 procent in Europese havens.
Scenario B: gefaseerde terugkeer
Rederijen kiezen voor een geleidelijke terugkeer over meerdere maanden. Geruchten wijzen erop dat Maersk agro-exporteurs in India een kortere route naar Europa via Suez en de Rode Zee kan aanbieden als premiumdienst. Gecombineerd met uitbreiding van backhaul-afvaarten richting Azië kan dit scenario de verstoring beperken.
Scenario C: hernieuwde aanvallen
Blijven de Houthi's actief, dan blijft het risicoprofiel voor maritieme verzekeraars hoog. Grootschalige terugkeer blijft uit tot minstens de tweede helft van 2026, terwijl incidentele afvaarten mogelijk blijven.
Voor verladers is het essentieel goed voorbereid te zijn op elk scenario. Dit betekent doorlooptijden en contracten tijdig aanpassen en maatregelen nemen om risico's en eventuele toeslagen te beperken. Overleg met logistieke partners is cruciaal om wendbaar te blijven onder de toekomstige omstandigheden.
Bron: evofenedex