De Europese transportministers hebben tijdens de Transportraad overeenstemming bereikt over nieuwe regels voor APK, maten en gewichten en over de invoering van een uniforme methode voor CO₂-rapportage in de transportsector. Dat meldt ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN).
De lidstaten bereikten een compromis over het zogeheten Roadworthiness Package, een herziening van de EU-regels voor APK, technische weginspecties en voertuigdocumentatie. De ministers willen modernere en duidelijkere keuringsregels, strengere NOx- en CO₂-testen en betere digitale gegevensuitwisseling.
TLN waarschuwt EU-beleidsmakers dat hoge, verplichte inspectiedoelstellingen kunnen leiden tot hogere kosten voor bedrijven. Voordat onderhandelingen met het Europees Parlement kunnen starten, moet het Parlement eerst een officieel standpunt innemen. Dat wordt begin 2026 verwacht.
Akkoord over maten en gewichten
Ook over de herziening van de Europese richtlijn voor maten en gewichten is een akkoord bereikt, na langdurige onderhandelingen. De update is volgens TLN nodig om het hogere gewicht van zero-emissievrachtwagens te compenseren, maar de organisatie vindt dat het bereikte akkoord onvoldoende ambitie toont.
De lidstaten willen een maximaal totaalgewicht van 44 ton toestaan voor zero-emissiecombinaties, beperkt tot 6-assige voertuigen. De aslast blijft op 11,5 ton en er komt geen algemene gewichtsverhoging voor grensoverschrijdend vervoer. Ook op het gebied van internationaal multimodaal transport ontbreekt volgens TLN ambitie.
De onderhandelingen met het Europees Parlement en de Europese Commissie volgen in de eerste helft van 2026. TLN geeft aan tevreden te zijn met de positie van het Parlement en hoopt dat het eindresultaat ambitieuzer wordt.
Uniforme CO₂-rapportage
Het eerder bereikte akkoord over uniforme CO₂-registratie (CountEmissionsEU) is nu officieel aangenomen door de lidstaten. Daarmee komt er geen verplichte vorm van CO₂-rapportage voor de sector. Bedrijven mogen zelf kiezen of zij hun uitstoot berekenen met primaire bedrijfsdata of met gemiddelde cijfers uit de nieuwe EU-database.
TLN is zeer tevreden dat er "een uniforme aanpak geldt voor de hele EU". Na de formele instemming van het Europees Parlement kan CountEmissionsEU in werking treden, naar verwachting in 2028.
Bron: TLN