De Drewry World Container Index (WCI) steeg met 7% naar $1.927 per 40ft-container, na drie weken van daling, vooral door tariefverhogingen op de Transpacific- en Azië–Europa-lijnen.
Na drie weken dalende tarieven, die de spotprijzen naar het laagste niveau sinds januari 2025 brachten, herstelden de tarieven op de Transpacific headhaul deze week. Met dit begrip wordt de belangrijkste route van Azië naar de Amerikaanse westkust bedoeld, de richting waarin veel containers met groenten, fruit, bloemen en andere producten worden verscheept. Spotprijzen van Shanghai naar Los Angeles stegen met 8% tot $2.256 per 40ft-container, terwijl die naar New York 6% omhoog gingen tot $2.895.
© Drewry
Wekelijkse tariefstrategieën in plaats van grote verhogingen
In plaats van de gebruikelijke tweewekelijkse aanpassingen, hanteren sommige carriers nu een wekelijkse strategie voor GRIs (General Rate Increases). In plaats van grote tariefstappen die snel weer verdwijnen, worden kleinere, frequente verhogingen doorgevoerd om een consistente opwaartse druk op de spotprijzen te behouden. Deze strategie lijkt deze week effectief, waardoor Drewry een stabiel tariefniveau voor de komende week voorspelt.
© Drewry
Spottarieven Azië–Europa stijgen
Op de Shanghai–Genua route stegen de spottarieven met dubbele cijfers, namelijk 15% tot $2.648 per 40ft-container, terwijl de tarieven van Shanghai naar Rotterdam met 4% opliepen tot $2.241. In tegenstelling tot de Transpacific-route heeft de Azië–Europa-lijn de tarieven drie weken op rij weten vast te houden, mede dankzij FAK-verhogingen (Freight All Kinds), ter ondersteuning van de spotprijzen voorafgaand aan de jaarlijkse contractonderhandelingen.
© Drewry
Suezkanaal voegt onzekerheid toe
De onzekerheid rond het Suezkanaal zorgt voor extra volatiliteit op de Azië–Europa-lijnen, aangezien carriers het kanaal nog steeds als de natuurlijke route tussen beide regio's beschouwen. Een volledige hervatting van de doorgangen zou aanzienlijke capaciteit aan de markt teruggeven en druk op de tarieven kunnen zetten. Het effect zal echter waarschijnlijk geleidelijk zijn, vanwege mogelijke congestie in de havens na de herstructurering van de East–West-netwerken.
© DrewryVoor meer informatie:
Drewry
Tel: +44 207 538 0191
[email protected]
www.drewry.co.uk