De internationale containerscheepvaartsector houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten betreffende een gerapporteerd overnamebod op Zim Integrated Shipping Services, een bedrijf gevestigd in Israël. Volgens berichten heeft Hapag-Lloyd een eerste zet gedaan richting een toenadering, maar de onderhandelingen moeten nog van start gaan. Naast Hapag-Lloyd tonen ook andere bedrijven interesse, zoals MSC en Maersk, vooral nadat CEO Eli Glickman en Rami Ungar een eigen bod op ZIM hebben uitgebracht. ZIM, dat een geschatte marktwaarde heeft van ongeveer $ 2,4 miljard, heeft geweigerd om commentaar te geven op de situatie.
Marktaandeelgegevens tonen aan dat Hapag-Lloyd 7,4 procent van de wereldwijde containermarkt beheert, wat hen op de vijfde plaats brengt, terwijl ZIM een aandeel van 2,5 procent heeft en de negende plaats inneemt. MSC beheerst 20,2 procent van de markt en Maersk 14,3 procent. Dit belang speelt een rol nadat Kenon Holdings, onder leiding van Idan Ofer, zijn aandeel in ZIM heeft verkocht.
Het werknemerscomité van ZIM is gekant tegen een mogelijke overname door Hapag-Lloyd. "Een overname van ZIM door Hapag-Lloyd, dat gecontroleerd wordt door Qatar en Saoedi-Arabië, betekent een direct risico voor de veiligheid van onze natie," aldus commissievoorzitter Oren Ksafim. Hij benadrukte dat "in de Zwaard van de IJzeren Oorlog, toen Maersk, MSC en alle buitenlandse rederijen Israël verlieten, alleen ZIM door bleef gaan met het leveren van voedsel, medicijnen en munitie. ZIM heeft het land gered."
Volgens de verklaring van de werknemers verloopt 98 procent van de Israëlische handel over zee en zou een verkoop aan een buitenlandse partij de aanvoerroutes in tijden van oorlog kunnen ondermijnen. Ze roepen de regering op om haar gouden aandeel te gebruiken om elke mogelijke overeenkomst te blokkeren.
Financiële informatie gepubliceerd door The Wall Street Journal onthult dat de aandelenkoers van ZIM hoog ligt, met een slotkoers van $19,87, terwijl analisten de waarde dichter bij $14,30 schatten. Van de zeven analisten die het aandeel volgen, beoordeelt er één het als "Kopen", drie als "Houden" en drie als "Verkopen", hoewel er sprake is van een minder negatief sentiment in vergelijking met drie maanden geleden.
Voor kasteeltelers en exportbedrijven die afhankelijk zijn van maritieme logistiek, kan elke structurele verandering die grote vervoerders omvat, een invloed hebben op de beschikbaarheid van vracht, havenrotaties en de betrouwbaarheid van de lange termijn diensten voor handelsroutes die essentieel zijn voor de stroom van groenten en fruit.
Bron: Globes