Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Concurrentie vanuit Spanje en Marokko groeit

Peruaanse exporteur Marand spreidt oogst om prijsdruk te vermijden

Marand begon in 2017 met het exporteren van mango per vliegtuig en een bescheiden lijn van droge producten zoals quinoa en chiazaad. Maar al snel werd duidelijk waar de echte kansen lagen: avocado. "De omslag kwam in 2018, toen meerdere klanten vroegen of we een Hass avocadoprogramma konden opzetten. Dat veranderde alles", vertelt het bedrijf. Inmiddels bestaat maar liefst 95% van hun export uit avocado's.

In rap tempo heeft Marand een stevig netwerk opgebouwd van kleinschalige en middelgrote telers, verspreid over de kustregio's en de Andes. Marand begeleidt deze telers intensief, het hele jaar door. Het biedt technische ondersteuning, bezoekt regelmatig de velden, geeft trainingen en houdt toezicht op teeltmethodes. Een groot deel van het technische team bevindt zich momenteel in hoger gelegen gebieden om daar de vroege oogst – die in januari en februari begint – voor te bereiden.

© Marand Company SAC

Slim plannen om overaanbod te vermijden
De geografische spreiding van de telers geeft Marand het voordeel van een afzetvenster van bijna negen maanden per jaar. Ze starten in januari en februari met avocado's uit de bergen, die vaak wat kleiner van stuk zijn. In maart en april verschuift de oogst naar de kust, een periode die vooral interessant is voor de Europese markt. Tijdens de wereldwijde piek in mei en juni, als het aanbod overal toeneemt, vermindert Marand bewust het volume om prijsdruk te vermijden.

Ongeveer 70% van Marands avocado's gaat naar Europa, vooral naar Spanje en Nederland. In Málaga zijn grote maten populair (12–18), al zwakt die voorkeur af zodra de markt verzadigd raakt. De overige 30% wordt geëxporteerd naar Azië, met name China, Japan en Zuid-Korea, waar juist kleinere maten (20–32) meer in trek zijn.

Logistiek: een race tegen de klok
Het transport is een verhaal op zich. De avocado's doen er zo'n 19 tot 23 dagen over naar Europa, en 24 dagen naar Shanghai. Dan moet de kwaliteit vanaf het veld al perfect zijn, want elke fout wordt aan het eind van de rit genadeloos zichtbaar. Zeker de Europese markt stelt steeds hogere eisen. Marand investeert daarom flink in labtesten en monitoring van MRL's. Bovendien neemt de vraag naar certificeringen toe. Het bedrijf heeft daarom een stevig controlesysteem opgezet, zowel intern als bij hun telers.

Het is volgens hen "een werk van lange adem". Veel telers zijn het niet gewend om administratie bij te houden, te werken met certificaten of rekening te houden met wachttijden na gewasbescherming. Toch is die inspanning nodig. Zonder dat krijg je geen toegang tot de supermarkten in Europa, waar de prijzen stabieler zijn. In Chimbote werkt Marand daarnaast met een biologische lijn, die gecertificeerd is met zowel het USDA Organic-label als het Europese biokeurmerk.

Vertrouwen bouw je in de tijd
Werken met kleinschalige telers brengt uitdagingen met zich mee. Het risico dat een andere opkoper net iets meer biedt – vijf cent per kilo bijvoorbeeld – blijft bestaan. "Dat is ons in het begin ook overkomen", vertelt Marand. "Maar veel telers kwamen terug. Ze zagen dat onze begeleiding en certificering uiteindelijk meer oplevert."

Afgelopen seizoen verscheepte Marand 405 containers met avocado's. Voor het komende jaar liggen de ambities hoog, al blijven ze realistisch. "De markt bepaalt uiteindelijk. Het Middellandse Zeegebied krijgt meer eigen teelt – in Spanje en Marokko breidt het areaal uit – en in Azië groeit de consumptie nog langzaam. Daar is tijd en cultuurverandering voor nodig."

Voor meer informatie:
www.marand.com.pe

Gerelateerde artikelen → Zie meer