Tholen - Richting het einde van het jaar loopt de drukte bij Fruit At Work goed door. De leverancier van fruitboxen, die deze onder meer ook leveren aan het bedrijfsleven, ziet dat er in het afgelopen jaar een forse toename is geweest in aanvragen vanuit scholen. "We voorzien dit jaar een groei van zo'n 15 à 20 procent vanuit scholen in vergelijking met andere jaren. Een groei waar we uiteraard niet over klagen", vertelt Youri Aerts van het bedrijf uit het Vlaamse Zonhoven.

"Sinds september, met de start van het nieuwe schooljaar, is het duidelijk drukker dan anders", zo gaat hij verder. "Er zijn veel extra bestellingen binnengekomen. Uiteraard zal het met de kerstvakantie wat rustiger zijn, omdat de scholen dan sluiten en sommige klanten verlof nemen. Maar direct na de vakantie draait alles weer op volle capaciteit. Vanaf de eerste week van januari is het weer 100 procent inzet en het lijkt erop dat dat zo blijft tot het einde van het schooljaar, eind juni."
"Scholen zijn voor ons uitgegroeid tot een heel belangrijk afzetkanaal. De laatste vijf jaar investeren we intensief in dit segment, en mede verantwoordelijk aan de groei is het 'Oog voor Lekkers'-project, een initiatief dat wordt ondersteund door de Vlaamse overheid en de Europese Unie, waarmee ze gezonde eetgewoonten bij kinderen willen bevorderen door kleuter- en basisonderwijsscholen en buitengewoon lager en buitengewoon secundaire scholen gedurende 20 weken gratis fruit en groenten te laten ontvangen."
Hierbij verwacht Youri dat de vraag alleen maar door zal blijven groeien in 2026. "Ten opzichte van vorig jaar zijn we mede door dit programma dus 25 à 30 procent gegroeid. Momenteel leveren we fruit aan ongeveer 75.000 tot 80.000 leerlingen per week. De vraag blijft toenemen, en voor volgend jaar verwachten we dat we richting de 100.000 leerlingen per week kunnen gaan. Ambitieus misschien, maar het lijkt ons zeker realistisch, gezien de toegenomen interesse van scholen en directies die inzetten op gezonde voeding en duurzaamheid."

Met de seizoenen mee
"In de voorbije jaren hebben we onze weg moeten vinden in het bepalen van het juiste aanbod: welke soorten fruit doen het goed bij kinderen, welke hoeveelheden zijn ideaal, en welk formaat is het meest praktisch?", zo beschrijft hij de ontdekkingstocht. "Nu denk ik dat we hierin geslaagd zijn. We blijven kiezen voor kwaliteitsvolle producten met mooie maten. Bij appelen is dat bijvoorbeeld het kaliber 70–75, zodat scholen nooit het gevoel hebben dat ze kleinere of mindere producten ontvangen. We trekken dezelfde kwaliteitslijn door als bij onze reguliere fruitboxen."
De keuze voor welk fruit wanneer verschilt per periode van het jaar. "Bij onze leveringen aan scholen proberen we altijd zo veel mogelijk Belgisch fruit te gebruiken. Appels of peren kunnen we bijvoorbeeld bijna jaarrond van Belgische bodem krijgen, dus zullen we ook niet naar import kijken. Daarnaast werken we waar nodig seizoensgebonden. In de zomer bijvoorbeeld met nectarines, perziken, pruimen en soms druiven. Daarnaast zitten klassieke producten zoals bananen en clementines vast in het aanbod. Tijdens speciale periodes doen we iets extra's. Zo leverden we onlangs wortels 'voor het paard van Sinterklaas' en in de Sint-week clementines. Snackgroenten zoals mini-komkommers en kerstomaatjes worden ook regelmatig opgenomen. Makkelijk eetbaar fruit blijft hierbij de voorkeur hebben, omdat dit praktisch is voor zowel kinderen als scholen. Kiwi's leveren we bijvoorbeeld een aantal keren per jaar, omdat die meer handeling vragen."

Overbrugging met Zuid-Afrikaanse Nadorcott
Dit jaar hebben ze daarentegen wel voor het eerst een aanpassing gemaakt in de keuze van clementines. "Normaal gaan we altijd mee met de start van het Spaanse seizoen met de Satsuma variëteit. De start vanuit Spanje was dit jaar echter moeilijk door slecht weer. Voor het eerst hebben we daarom gebruikgemaakt van Zuid-Afrikaanse Nadorcott om de periode te overbruggen. Dat is verrassend goed meegevallen: stevige kwaliteit, goede smaak, en klanten waren aangenaam verrast. Hoewel we dat niet actief gecommuniceerd hebben, kregen we veel positieve feedback. De Spaanse Satsuma had dit jaar vaak zwakke, zachte vruchten met snelle schade, dus deze overstap heeft ons geholpen dat probleem te vermijden. Het is zeer waarschijnlijk dat we dit volgend jaar opnieuw zullen doen."
En deze clementines zijn nu in aanloop naar Sinterklaas dus veelgevraagd. Daarna lijkt met de kerstperiode een wat rustiger moment aan te komen, tot het nieuwe jaar. "De drukte stijgt weer meteen in de eerste weken van het nieuwe jaar. Dan merken we traditioneel een groei in de vraag naar geschenkmanden. Wij leveren die door heel de Benelux, op individuele adressen en tegen één vaste prijs. Veel bedrijven sturen aan het begin van het jaar een fruitmand als gezonde nieuwjaarsgroet. Die manden kunnen we personaliseren met kaartjes, een eigen boodschap, gadgets van de klant of aanvullende streekproducten zoals stroop, sap of een flesje bubbels. De eerste twee à drie weken van januari zien we daar altijd een duidelijke piek in."
© Fruit At Work
Spreken op VN-top
Ten slotte was er in afgelopen zomer nog een hoogtepunt voor Fruit At Work. Het bedrijf dat als één van de eerste vier bedrijven ter wereld werd uitverkozen tot SDG Ambassador, het hoogst haalbare niveau, dat betekent dat er voldaan is aan alle 17 SDG's van de VN, was in juli uitgenodigd om te spreken op een VN-top over duurzaam ondernemen. "Tijdens het High Level Political Forum in New York mochten we een week lang workshops en lezingen volgen en gaven we zelf een presentatie over hoe wij als Belgisch bedrijf de VN-doelstellingen vertalen naar concrete acties: duurzame landbouw, eerlijke prijzen voor telers, correcte arbeidsomstandigheden en vermindering van voedselverspilling. Het was bijzonder om te zien hoe de VN op macroniveau de lijnen uitzet, terwijl bedrijven zoals wij ze op microniveau omzetten in de praktijk. Die wisselwerking tussen internationale beleidsmakers en ondernemers was heel inspirerend", aldus een trotse Youri.
Voor meer informatie:
Youri Aerts
Fruit At Work
Senator A. Jeurissenlaan 1154
3520 Zonhoven, België
Tel.: +32(0)11 825 844
[email protected]
www.fruitatwork.eu