Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
450 gesneden varianten en produceert tot 10 ton per dag

L. Schenk groeit door tot een van de grootste snijderijen in Zuidwest-Duitsland

Al twintig jaar levert het bedrijf Ludwig Schenk een breed pakket gesneden producten aan retailers, groothandelaren, horeca en cateringbedrijven in de wijde regio. Wat ooit begon als een bescheiden verwerkingslijn ter aanvulling op de klassieke groothandel in groenten en fruit, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een van de grotere snijderijen in Zuidwest-Duitsland. Inmiddels telt het geïntegreerde machinepark meer dan dertig lijnen en kan er dagelijks tot tien ton gesneden groente, fruit en salades worden geproduceerd. Het kloppend hart is, net als bijna zestig jaar geleden, nog steeds de groothandelsmarkt in Karlsruhe.

© Hugo Huijbers | AGF.nl
Door personeelstekorten in de catering- en grootschalige cateringindustrie wordt de komende jaren verdere groei in de gesneden producten verwacht.

De huidige snijderij werd in 2013 in gebruik genomen. Met de nieuwbouw werd ook fors geïnvesteerd in de uitbreiding en modernisering van het machinepark. "We hebben vrijwel elke lijn dubbel uitgevoerd, zodat we ook bij eventuele storingen kunnen blijven leveren. Ons gesneden assortiment omvat inmiddels meer dan 450 productspecificaties in uiteenlopende snijvormen, zoals julienne, plakken en diverse andere soorten vormen. Groenten en salades vormen veruit het grootste omzetsegment, maar daarnaast breiden we ons aanbod aan gesneden fruit steeds verder uit," vertelt kwaliteitsmanager Stefan Ewald.

© Hugo Huijbers | AGF.nl
Dat het bedrijf geografisch dicht bij gerenommeerde machineleveranciers als Kronen en Koenig zit, is bovendien een voordeel voor onderhoud en service.

Omschakeling van Duitse naar importsalades
"We zijn sterk verankerd in de regio en hechten veel waarde aan onze banden met lokale telers. Buiten de winterteelten stappen we in het saladesegment buiten het seizoen vooral over op Spaanse en Italiaanse herkomst. Gelukkig hebben we dit seizoen geen grote tekorten of leverproblemen gehad. Ook qua prijsontwikkeling zijn er de laatste tijd geen grote uitschieters geweest."

© Hugo Huijbers | AGF.nl
In totaal telt het bedrijf ongeveer tachtig medewerkers

24/7
Dankzij de combinatie van klassieke AGF-groothandel en de snijproductie draait Schenk feitelijk dag en nacht door. De grootste afnames van gesneden product vallen op maandag, woensdag en vrijdag. Ewald: "Onder het motto 'alles onder één dak' koopt het merendeel van onze klanten zowel ongesneden product als gesneden bij ons. Daarmee ontstaan duidelijke synergievoordelen. Voor veel klanten is levering tegenwoordig de norm, al zijn er ook nog steeds afnemers die juist de sfeer van de groothandelsmarkt waarderen en hun goederen graag zelf komen ophalen."

© Hugo Huijbers | AGF.nl
Naast machinale verwerking (circa 90 procent) wordt ook handmatig gewerkt met kleine apparatuur, onder meer voor groenten- en fruitspiesjes, gehalveerde paprika's en grof gesneden paprika

Biologische kant-en-klare producten in de lift door regelgeving
Op langere termijn tekent zich een aantal duidelijke trends af, legt Ewald uit. "We zien een groeiende vraag naar biologische Ready-Cuts, mede door de wettelijke eisen. In Baden-Württemberg geldt voor overheidskantines de richtlijn VwV Kantine, die voorschrijft dat 30–40% van de producten bio-regionaal moet zijn."

© Hugo Huijbers | AGF.nlDe eigen distributievloot bestaat inmiddels uit bijna twintig voertuigen, en de afzet via bezorging blijft stijgen

Vergeleken met conventionele producten is bio veel sterker seizoens- en regioafhankelijk. "Daarom is er meer afstemming met klanten nodig wanneer bepaalde producten tijdelijk niet beschikbaar zijn. Zo leveren we bijvoorbeeld een biologische slamix die uitsluitend bestaat uit rassen die op dat moment leverbaar zijn. Dat zorgt voor een heel andere dynamiek dan in het gangbare segment, waar vrijwel alles continu verkrijgbaar is."

© Hugo Huijbers | AGF.nl
De moderne snijoperatie met multihead-weger

Trendartikelen komen en gaan
Met aantrekkelijke productinnovaties probeert het bedrijf voortdurend in te spelen op veranderende klantwensen. "Binnen het gesneden segment zien we trendartikelen komen en gaan. Groentesticks en groentespaghetti waren een tijd populair, maar naar dat laatste product is inmiddels nauwelijks nog vraag. Een algemene lijn in snijvormen of productvariaties is er niet; iedereen probeert zich te onderscheiden met specials en maatwerk. Onze taak is en blijft om die specifieke klantwensen te blijven invullen."

© Hugo Huijbers | AGF.nl
Een deel van het personeel van Schenk met Stefan Ewald (2e van rechts, kwaliteitsmanagement) en senior baas Santo Di Gregorio (uiterst rechts), die in 2016 het bedrijf overdeed aan zijn zoon Antonino.

Voor meer informatie:
Stefan Ewald
L. Schenk GmbH & Co KG
Groothandelsmarkt Karlsruhe
Tel.: +49 721 961570
[email protected]
www.firma-schenk.de

Gerelateerde artikelen → Zie meer