Het aankomende Indiase druivenexportseizoen belooft een uitdagend seizoen te worden, zegt Chaitanya Rajwade, CEO van MFPL en Business Head Grapes Export bij Mahindra Agri Solutions Limited. "Ongewoon en langdurig regenval van mei tot begin november heeft de productiviteit van de oogst al met 60–70% negatief beïnvloed."
Rajwade geeft een overzicht van het afgelopen seizoen: India exporteerde toen wereldwijd ongeveer 10.000 containers druiven. Europa bleef de grootste afzetmarkt met zo'n 7.000 containers, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Rusland met elk 1.000 containers. Zuidoost-Azië, China en Canada namen ook kleinere, maar nog steeds aanzienlijke hoeveelheden af.
© Mahindra Agri Solutions Limited
Het nieuwe seizoen staat gepland om eind januari te beginnen en midden april af te sluiten, en zal waarschijnlijk twee tot drie weken korter zijn dan normaal, legt hij uit. "Vanwege de beperkte beschikbaarheid van kwalitatief hoogstaand fruit zullen de prijzen zowel binnenlandse als internationale markten hoog blijven."
Rajwade onderstreept dat de rassentrends overeenkomen met de marktvraag. "Thompson White Seedless blijft de export domineren met een aandeel van 90% in de volumes, gevolgd door Red Crimson, Flame en Black Sharad pitloze variëteiten. Zuid-Oost Azië en China importeren voornamelijk Sonoka en Jumbo druiven. India test momenteel nieuwere variëteiten, waarvan enkele in het komende seizoen commercieel beschikbaar zullen zijn."
© Mahindra Agri Solutions Limited
Mahindra Agri Solutions exporteert naar onder andere Europa, Canada en China, en enkele Zuidoost-Aziatische landen. Dit jaar streven ze naar een groei van 10% in exportvolumes ten opzichte van vorig seizoen, afhankelijk van de beschikbaarheid van fruit. "Druivenexporteurs handelen dit seizoen uiterst voorzichtig vanwege de onzekerheid over de fruitbeschikbaarheid. Importeurs kunnen echter uitkijken naar een goede mix van witte en andere pitloze variëteiten."
Ondanks de aankomende uitdagingen blijft de focus op kwaliteit en diversificatie van variëteiten. "Deze factoren zullen Indiase druiven naar verwachting helpen om competitief te blijven op de internationale markten in het komende seizoen. De markt zal zorgvuldig volgen hoe de prijzen en beschikbaarheid worden beïnvloed door het beperkte aanbod en de sterke vraag. Indiase exporteurs zullen in toenemende mate samenwerking zoeken met afnemers die bereid zijn een eerlijke compensatie te bieden om de gestegen fruitprijzen te compenseren," concludeert Rajwade.
Voor meer informatie:
Chaitanya Rajwade
Mahindra Agri Solutions Limited
Tel: +91 98 92 249 289
[email protected]
www.mahindraagri.com