De recente prijsverlagingen van champignons bij Boni, Dirk en Nettorama zorgen voor grote onrust in de Nederlandse champignonsector. Volgens LTO Nederland zetten inkooporganisaties zoals Everest Fresh (voor Jumbo en Picnic) en Superunie (waaronder Dirk en Nettorama) telers zwaar onder druk om lagere inkoopprijzen te accepteren, waardoor de maatregelen voor verduurzaming naar de achtergrond verdwijnen.
© Roae | Dreamstime
De organisatie waarschuwt dat de prijsontwikkelingen ertoe kunnen leiden dat telers onder kostprijs moeten leveren. Dat raakt een sector die internationaal bekendstaat om zijn innovatieve en circulaire productiemethoden. Reststromen uit de land- en tuinbouw worden ingezet als grondstof voor champignonteelt, en de Nederlandse keten werkt volgens LTO op een duurzamere manier dan in andere landen.
Kosten voor telers fors gestegen
Tegelijkertijd zijn de kosten voor telers de afgelopen jaren fors gestegen, onder meer door hogere arbeids-, energie- en grondstofkosten. Volgens LTO dreigt er, als de prijsverlagingen worden doorgezet, een "koude sanering" in de sector met gevolgen voor producenten, consumenten en de verduurzaming van de teelt.
Een belangrijk deel van de sector werkt met certificering van Stichting Fair Produce Nederland. Deze organisatie beoordeelt paddenstoelentelers en -handelaren op goed werkgeverschap, waaronder loonbetaling, huisvesting voor internationale werknemers en transparantie. LTO geeft aan dat 97% van de bedrijven in de keten bij Fair Produce is aangesloten.
Goed werkgeverschap onder druk
Volgens de organisatie zorgt de scherpe prijsconcurrentie in tenders van supermarkten ervoor dat 'goed werkgeverschap onder druk komt te staan'. LTO stelt dat dergelijke aanbestedingen vrijwel altijd op laagste prijs worden gegund, waardoor geen rekening wordt gehouden met duurzaam en sociaal ondernemen. De belangenorganisatie spreekt van misbruik van marktpositie.
LTO Nederland doet daarom een oproep aan supermarkten om opnieuw het gesprek aan te gaan over waardecreatie in de keten. "Duurzaamheid en goed werkgeverschap vragen om een evenwichtige benadering, waarin prijs niet het enige uitgangspunt kan zijn," aldus de organisatie.
De LTO Vakgroep Paddenstoelenteelt nodigt retailers uit om gezamenlijk te werken aan een oplossing: "Toekomstbestendig en werkbaar beleid dat zowel de keten versterkt als de consument bedient."
Bron: LTO