Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eigen import kweeperen, granaatappels, dragonfruit, Medjool-dadelsen Turkse seizoensproducten

Bidi verruilt Düsseldorf voor Hilden en investeert in logistiek, digitalisering en directe import

Met de naderende sluiting van de groothandelsmarkt in Düsseldorf, ging het bedrijf Bidi intensief op zoek naar een nieuwe locatie. Vlak voor de jaarwisseling van 2024/2025 verhuisde het familiebedrijf naar een moderne hal aan de noordrand van Hilden, op slechts enkele kilometers van de nieuwe groothandelsmarkt in het City Dock bedrijvenpark. Op de oude locatie konden de ambitieuze groeiplannen niet worden gerealiseerd.

© Hugo Huijbers | AGF.nl
Yusuf (links) en zijn vader Yunis Bidi zijn de stuwende krachten achter dit succesvolle familiebedrijf

"We hebben ongeveer 20 locaties bekeken, zowel in Düsseldorf als in de omgeving van Hilden. Voor ons was de representativiteit en toekomstige geschiktheid van het gebouw belangrijker dan de grootte," zegt Yusuf Bidi (28). Met de verhuizing nam hij officieel de rol van Managing Director over van zijn vader Yunis, waardoor we op onze nieuwe locatie op een gezonde en gestructureerde manier verder kunnen groeien."

© Hugo Huijbers | AGF.nl
Yusuf Bidi en Oguzhan Özer tonen de prominente Turkse merken van Bidi: Hatipoglu en Günes. "We investeren veel in internationale relaties en directe import uit meer dan tien landen, met Spanje, Italië, Nederland en Turkije als onze sterkste partners. Direct contact met producenten zorgt voor betere kwaliteit en stabielere prijzen voor onze klanten."

Uitgebreid assortiment - van standaard tot premium
Met de overname kwam er ook een herdefiniëring van de bedrijfsstructuur. Bidi: "We moesten de groothandelmentaliteit achter ons laten. Een persoonlijk doel was het uitbreiden van ons assortiment. Dit hebben we bereikt door meer te focussen op directe import. Onze exotische variëteiten zijn daar een perfect voorbeeld van en worden onder optimale omstandigheden in een aparte koelcel bewaard. Onze strategie is om elke klant kwaliteits- en prijsniveaus aan te kunnen bieden, met premiummerken in het exotisch assortiment en budgetvriendelijke alternatieven in het basisassortiment. Deze flexibiliteit maakt ons snel aanpasbaar aan marktschommelingen. Bijna elk artikel biedt meerdere opties qua merk, variëteit of herkomst. Dit zou in de traditionele groothandelsstructuur niet mogelijk zijn geweest. Op de oude locatie moesten we eerder onze prijzen aanpassen aan lokale concurrentie, maar nu handelen we onafhankelijk in onze prijspolitiek."

© Bidi GmbH
De nieuwe locatie aan de Nordring in Hilden. De hal, met een totale capaciteit van 6.500 m² (inclusief koelopslag en kantoorruimte), is slechts twee jaar oud en beschikt over zeven laadperrons en directe snelwegtoegang. Er zijn ongeveer 500 palletplaatsen en 50 werknemers.

Naast Bidi heeft het bedrijf ook Bidi Feinkost, verantwoordelijk voor de verkoop van overige productassortimenten buiten verse groenten en fruit, zoals verpakkingsmaterialen, cateringbenodigdheden en delicatessen. De bedrijvengroep omvat ook meerdere retailwinkels in de Rijn-Ruhr-regio.

Ontwikkeling van een logistiek centrum
Het merendeel van de klanten is trouw gebleven aan het bedrijf. De capaciteitsuitbreiding stelt de verkoopafdeling in staat om actief nieuwe klanten te werven. Hoewel 60% van het verwerkingsvolume nog steeds door klanten zelf wordt opgehaald, groeit het aantal leveringen continu. "We leveren nu met zes vrachtwagens in een straal van 100-150 km rond Hilden. We willen fors investeren in logistiek, ons wagenpark uitbreiden en ons chauffeursteam vergroten. We zijn vergevorderd in onderhandelingen met een extern transportbedrijf om te voldoen aan de vele aanvragen uit heel NRW. Met de nieuwe locatie ontwikkelen we ons stapsgewijs tot een volwaardig logistiek centrum, met geoptimaliseerde routeplanning, moderne voertuigen, nachtlogistiek en nauwere samenwerking met externe expediteurs. Dit is noodzakelijk om aan de toekomstige vraag te kunnen voldoen."

Digitalisering als kern van het bedrijf
Het bedrijf besloot al op de oude locatie een nieuwe koers te varen. "Twee jaar geleden hebben we een app gelanceerd om het bestelproces te moderniseren en onze kwaliteitscontrole te professionaliseren. Elk product ondergaat een sensorische en visuele inspectie bij ontvangst. Via digitale batchtracking in onze app bieden we leveranciers en klanten maximale transparantie. Zelfs oudere klanten zijn overtuigd geraakt van het nieuwe systeem. Onze app is slechts het begin; we ontwikkelen voortdurend digitale tools voor bestelgeschiedenis, prijsupdates, promoties, retourenbeheer en klantprofielen. Het doel is om de inkoop van groenten en fruit voor retailers volledig te vereenvoudigen," aldus Bidi.

Ondanks de modernisering heeft hij toch een 'groothandelsmarkt-gevoel' gecreëerd op de nieuwe locatie. "Voor degenen die er van houden, is er nog steeds nachtelijke service beschikbaar, terwijl restauranthouders voornamelijk overdag bij ons inkopen."

© Hugo Huijbers | AGF.nl
Met de klok mee: kweeperen en granaatappels uit Turkije, dragonfruit, en pitaya's worden seizoensgebonden geïmporteerd uit Turkije, terwijl Israëlische Medjool dadels populair blijven in de winter.

Ambitieuze bedrijfsvisie
Het klantenbestand van het bedrijf, opgericht in de jaren '90, varieert van marktkooplui tot cateraars en etnische supermarkten. De laatste markt wordt steeds belangrijker. "Op middellange tot lange termijn willen we ook leveren aan de regionale retail, direct of via centrale magazijnen. Daarnaast willen we een exporttak starten en een eigen premium retailmerk ontwikkelen," besluit de ambitieuze Yusuf.

© Bidi GmbH
Het management van Bidi: Mahmut Isbilir - IT Officer, Yunis Bidi - Senior Chef
Serkan Aras - Inkoop/Verkoop, Oguzhan Özer - Inkoop/Verkoop en Yusuf Bidi - Junior Chef/Managing Director. Volgens Yusuf Bidi (rechts) was er een overaanbod van lokale appels, aardappelen en Turkse watermeloenen en vijgen.

Voor meer informatie:
Yusuf Bidi
Bidi GmbH
Diekhaus 4
40724 Hilden, Duitsland
Tel: +49 2103 3398071
[email protected]
www.bidigmbh.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer