In Ethiopië vindt momenteel een aanzienlijke verandering plaats in de tuinbouwsector, waarbij de export van avocado's wordt verschoven van dure luchtvracht naar efficiëntere en duurzamere zeevracht. Dit initiatief wordt aangestuurd door de Ethiopische land- en tuinbouwautoriteit en de Ethiopische Vereniging van Tuinbouwproducenten en Exporteurs, in samenwerking met het Nederlandse Ontwikkelingspartnerschap, het Centrum ter Bevordering van de Import uit Ontwikkelingslanden en het To SEA-project. Een belangrijke stap in deze overgang is het uitbrengen van de Avocado Export Guide, die als doel heeft exportprocedures te standaardiseren en lokale mkb-ers te ondersteunen op hun weg in de wereldwijde maritieme logistiek.
Milco Rikken, exportcoach voor bedrijven bij CBI, legt uit dat zeevracht het hart vormt van de projectstrategie. In de volgende fase zullen er testzendingen zijn naar Europa en de Golfmarkten om de processen te verfijnen en te zorgen dat ondernemingen voldoen aan de eisen van zeevervoer. Deze proeven zullen als leermomenten dienen om betrouwbare en duurzame zee-exportroutes op te zetten.
Het wordt verwacht dat de momenteel in aanbouw zijnde Mojo Cool Port, die over twee jaar operationeel zal zijn, een cruciaal knooppunt wordt in de koudeketen voor temperatuurgevoelige export. Ethiopië staat echter nog steeds voor uitdagingen, zoals beperkte exportprestaties en een gebrek aan vaardigheden bij exporteurs. Naleving van internationale normen zoals GlobalGAP blijft van belang voor toegang tot belangrijke markten. Desondanks heeft het To SEA-project, dat loopt tot 2026, al verschillende bedrijven ondersteund bij hun eerste export, vooral naar het Midden-Oosten, wat wijst op een groeiende bereidheid binnen de sector.
Bron: capitalethiopia.com