Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peru special

In de zomermaanden levert Peru 78% van de Europese Hass avocadoconsumptie

De Hass avocado heeft in Peru in goed twintig jaar een ware revolutie teweeggebracht. Niet alleen is deze fruitsoort uitgegroeid tot een wereldwijd exportproduct van formaat, ze heeft daarmee ook het leven van duizenden Peruaanse telers een positieve wending gegeven door formele banen te scheppen. "Geen enkele andere fruitsoort bestemd voor export heeft zo'n omvangrijk sociaal effect gehad in ons land", zegt Arturo Medina, directeur van ProHass, de brancheorganisatie van Hass avocadotelers en -exporteurs.

© FreshPlaza
Arturo Medina, algemeen directeur van ProHass

Van een bescheiden begin tot wereldspeler
De Hass avocado verscheen pas in 1999 op het Peruaanse toneel. Anders dan oudere rassen zoals Fuerte of Naval, die vooral lokaal populair zijn, werd Hass van meet af aan geteeld voor de export. "Dit was geen hobbyproject met een boompje in de achtertuin. Dit werd meteen groots aangepakt, met een professionele aanpak en een visie om internationaal te gaan," vertelt Medina.

De eerste stappen werden gezet door middelgrote telers aan de centrale kust. Die schakelden over van citrus en asperges naar avocado's. "De echte doorbraak kwam echter in 2001, toen de overheid een wet invoerde om de land- en tuinbouw te stimuleren. De wet bracht belastingvoordelen, arbeidszekerheid en rechtszekerheid voor exportbedrijven. Samen met de economische stabiliteit zorgde dit voor de opkomst van moderne tuinbouw gericht op export. En de Hass avocado stond daarbij vooraan. Vandaag de dag is Peru na Mexico de grootste producent en exporteur ter wereld, en de belangrijkste leverancier voor vrijwel elk land buiten de VS."

© ProHass

Hass avocado-areaal van de belangrijkste teeltlanden; directe concurrenten van Peru zijn Mexico, Colombia, Californië, Kenia en Zuid-Afrika

Snelle groei
In oktober 2025 stond de exportteller op 692.000 ton, een stijging van 38% ten opzichte van de eerste tien maanden van vorig jaar, toen de opbrengst laag was vanwege het El Niño-fenomeen en de Yaku-cycloon. "Maar dit jaar zaten de weersomstandigheden mee", aldus Medina.

De teelt is al vijf jaar op rij gegroeid met gemiddeld 20% per jaar. "Bovendien zijn er nog zo'n 7.000 tot 8.000 hectare jonge aanplant die nog geen vruchten opleveren. Het potentieel is dus nog lang niet bereikt. Voor 2030 mikt Peru op een miljoen ton export."

© ProHass
Aantal Hass avocadotelers naargelang areaal

Duizenden kleinschalige telers
Wat de Hass avocado uniek maakt, is dat ze door het hele land wordt geteeld, door een enorme verscheidenheid aan telers. "Van de 30.000 geregistreerde telers heeft 70% minder dan een hectare grond, en 97% minder dan tien hectare. Daarmee is de teelt een ongekende motor voor plattelandsontwikkeling geworden."

"De teelt vereist wat geduld – pas in het derde of vierde jaar begint de boom vrucht te dragen – maar steeds meer kleinschalige telers wagen de stap. En met succes. De avocado brengt hen meer op dan traditionele gewassen, en dat zie je terug in betere woningen, gezondere voeding en meer kansen voor hun kinderen. Ook ontstaan er veel banen, direct en indirect, binnen gezinnen en dorpen."

Steeds meer exportbedrijven, soms zonder eigen plantages, werken actief samen met deze telers. "Ze bieden hulp bij certificeringen, irrigatie, gewasbeheer en logistiek. In sommige regio's bouwen ze zelfs huizen, klinieken of kerken. Iedereen in de keten draagt bij aan de ontwikkeling. Sociale verantwoordelijkheid staat bij ons hoog op de agenda", benadrukt Medina.

"Waar de teelt eerst vooral aan de kust gebeurde door grotere bedrijven, zie je nu ook dat kleinschalige telers in de Andes instappen. Dat vergroot niet alleen de productie, maar verlengt ook het seizoen waarin Peru kan leveren. Regio's als Huancavelica (4.000 ha), Ayacucho (4.000 ha), Apurímac (1.000 ha) en Cusco (1.200 ha) hebben de afgelopen jaren fors uitgebreid."

© ProHass
Hass avocado-export naar Europa, aandeel per herkomst

Europa als grootste klant
Ruim 60% van de Peruaanse avocado's gaat naar Europa, al sinds de eerste exportgolven. "In totaal levert Peru nu 45% van de jaarlijkse Europese Hass consumptie, en zelfs 78% tijdens de piekmaanden juni tot augustus. Nederland fungeert als doorvoerland, maar landen als Italië importeren steeds vaker direct, wat wijst op een rijper en groter wordende markt."

De VS neemt zo'n 15% van de export af, maar daar is het lastiger: Mexico beheerst 75% van die markt, gevolgd door avocado's uit Californië. "Wij zitten daar in directe concurrentie met Californië, terwijl Mexico het hele jaar door levert", legt Medina uit. Toch wist Peru dit jaar zijn export naar de VS met 54% te verhogen.

Ook Azië komt in beeld, met 8% van de export. Vooral China en Japan groeien hard, met respectievelijk 59% en 75% groei. Medina ziet daar nog volop kansen: "Die markten zijn groot, maar vragen nog meer promotie en inzet."

In Zuid-Amerika is Argentinië een opvallende groeier, met 125% meer import. "Dat is een interessante markt, omdat men er – net als in Azië – juist kleinere maten vraagt. Chili is na Europa en de VS de derde afzetmarkt voor Peru. Chilenen eten jaarlijks gemiddeld 8,6 kilo avocado per persoon, alleen Mexicanen eten meer. De nabijheid van Chili is logistiek een voordeel, en omdat Peru in het tegenovergestelde seizoen oogst, is het een goede aanvulling op de Chileense productie."

© ProHass
Hass avocado-areaal, aantal telers en afzetperiode per departement

Winst onder druk
Ondanks alle successen staan de marges onder druk. "De wereldmarkt is in korte tijd veel voller geworden, met nieuwe aanbieders als Marokko, Colombia, Israël, Kenia, Ecuador en Brazilië. Tegelijkertijd zijn de kosten in Peru sterk gestegen, vooral voor arbeid, die inclusief sociale zekerheid, vakantiegeld en ziektekosten moet worden betaald. De prijzen zakken, de kosten stijgen. Dat raakt vooral de kleinschalige telers", waarschuwt Medina.

ProHass richt zich daarom niet op meer aanplant, maar op een hogere gemiddelde opbrengst per hectare. "We zeggen tegen telers: plant niet meer, maar haal meer uit je bestaande grond. Met goede irrigatie, juiste voeding en plaagbestrijding kun je van vier ton per hectare naar het dubbele of meer", aldus Medina.

© ProHass
Duur maritiem transport naar belangrijkste markten; tussen haakjes het jaar waarin toegang tot de betreffende markt werd verkregen

Wereldwijd aanwezig, maar nog niet overal
Peru mag dan al naar meer dan 70 landen exporteren, er blijven markten te veroveren, zoals Taiwan, Vietnam, Australië, Nieuw-Zeeland en Mexico. ProHass begon ooit als telersvereniging, maar vertegenwoordigt nu ook exporteurs. De organisatie telt 70 leden en organiseerde in november het 7de Latijns-Amerikaanse Avocadocongres. Meer dan 1.200 deelnemers uit heel Amerika, maar ook Spanje, kwamen naar Peru om kennis en ervaring te delen.

Medina is al 24 jaar het gezicht van de sector en blijft enthousiast: "De avocado zorgt niet alleen voor banen, maar ook voor hoop. In een land waar tuinbouw zo belangrijk is, is dat goud waard."

Voor meer informatie:
Arturo Medina (algemeen directeur)
ProHass
Tel: +51 999 965 777 (Peru)
[email protected]
www.prohass.com.pe

Gerelateerde artikelen → Zie meer