Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
tekort aan inspecteurs; risico op boetes groeit

Nieuwe digitale arbeidskaart in Griekenland geeft problemen bij bedrijven én werknemers

In november van dit jaar werd de digitale arbeidskaart verplicht ingevoerd in alle voedingsbedrijven in Griekenland. De regering hoopte hiermee zwartwerk en ongeoorloofd overwerk terug te dringen, wat zou moeten resulteren in hogere lonen voor werknemers en betere sociale zekerheid. De uitvoering blijkt echter enkele problemen met zich mee te brengen.

Stefanos Apostolidis, eigenaar van Tasty Fruit en voorzitter van de exportafdelingen van de Imathia's Business Chamber, een belangrijke instelling voor de groente- en fruitsector, deelt met FreshPlaza zijn ervaringen over de invoer van de digitale arbeidskaart: "Sinds 1 november geldt deze maatregel op grote schaal in onze regio. Hoewel wij achter het principe staan, zijn er praktische uitdagingen die mogelijk tot boetes voor ondernemers kunnen leiden. Deze problemen moeten aangepakt worden."

© Fotis Karabetsos | AGF.nl

"Veel werknemers zijn niet in staat de digitale app op hun mobiele telefoon te gebruiken om hun kaart te scannen bij aankomst of vertrek. Dit komt vaak doordat ze niet gewend zijn aan moderne telefoons vanwege leeftijd, of door taalbarrières. Daarom hebben we werknemers plastic kaarten gegeven. Dit leidt echter ook tot problemen als ze hun kaart vergeten, want dan moet de boekhoudafdeling handmatig hun aankomst en vertrek registreren, wat extra werkdruk veroorzaakt en risico op boetes met zich meebrengt," legt Apostolidis uit.

"Een ander probleem is dat werknemers die om welke reden dan ook 15 minuten langer blijven dan gepland, een boete riskeren als er een inspectie plaatsvindt," voegt Apostolidis toe.

Dimitris Digkas, vertegenwoordiger van de lokale vakbond van voedselarbeiders, belicht een ander probleem met de digitale arbeidskaart: "In theorie moet iedere werknemer zijn eigen kaart beheren, maar dat is vaak niet het geval. Veel werknemers hebben hun kaart zelfs nog nooit gezien. De kaarten worden bewaard door werkgevers, die ze gebruiken om in- en uitkloktijden in hun eigen voordeel aan te passen."

Digkas vervolgt: "Daarnaast is er een wettelijke regeling voor 'flexibele aankomst', wat betekent dat werknemers tot een uur eerder kunnen beginnen dan officieel aangegeven. Dit biedt enige speling voor de kaartregistratie, maar leidt ook tot problemen omdat werknemers al een uur gewerkt kunnen hebben voordat hun aanwezigheid officieel wordt geregistreerd."

"Ons huidige probleem is ook te wijten aan een tekort aan arbeidsinspecteurs. Binnen onze regio zijn er, helaas, slechts 3 tot 4 inspecteurs voor meer dan 1.000 bedrijven, waarvan veel meer dan 100 werknemers hebben die in ploegendienst werken. Inspecteurs kunnen alleen reageren op formele klachten. Daarbij verbergen sommige werkgevers hun werknemers tijdens inspecties, zelfs in koelcellen. We pleiten voor een collectieve arbeidsovereenkomst voor de gehele sector, waarin duidelijk de arbeidsvoorwaarden en vergoedingen zijn vastgelegd. Tevens is een betere bemanning van de inspectiediensten noodzakelijk," besluit de Griekse vakbondsmanager.

Gerelateerde artikelen → Zie meer