Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
8.000 ton verse friet per jaar

Franse Lunor lanceert verse voorgebakken friet

Op 12 november opende Lunor, specialist in kant-en-klare groenteproducten en dochterbedrijf van NatUp, officieel zijn nieuwe productielijn voor verse, voorgebakken friet in het Franse Luneray (Seine-Maritime). De plannen werden begin dit jaar aangekondigd, en de lijn draait inmiddels op volle toeren. Met deze uitbreiding wil Lunor de lokale aardappelteelt meer waarde geven en tegelijk inspelen op de groeiende vraag naar gebruiksklare, gezonde producten, zowel in de supermarkt als in de grootkeuken.

© Lunor

Doel: 8.000 ton per jaar binnen drie jaar
De nieuwe productielijn, goed voor meer dan 1.000 m², werd geïnstalleerd in een bestaande hal die grondig werd gemoderniseerd. De investering bedroeg €6 miljoen. "In deze ruimte worden de aardappelen gesorteerd, gewassen, geborsteld en gesneden. Daarna krijgen ze een eerste korte bakbeurt in olie, puur om de bereidingstijd bij de klant te verkorten. Vervolgens worden ze gekoeld, opnieuw geselecteerd en verpakt", legt directeur Bruno Mauduyt uit.

Voor dit eerste jaar verwacht Lunor zo'n 3.000 ton aardappelen te verwerken. Binnen drie jaar moet dat oplopen tot 8.000 ton per jaar.

© Lunor
Het toekomstige verpakkingsontwerp van verse voorgebakken frieten van Lunor (600 g), dat begin januari 2026 in de supermarkten wordt verwacht. Er is ook een verpakking van 2,5 kilo beschikbaar voor de foodservice.

© Lunor

Verse friet op een markt vol diepvries
Dat Lunor zich op de markt van verse, voorgebakken friet stort, is geen toeval. Die wordt vandaag grotendeels gedomineerd door diepvriesvarianten, vooral uit België en Nederland. "Diepvriesfriet heeft de markt van de groothandel en supermarkten echt overspoeld. Het segment wordt beheerst door industriële reuzen die daar volledig op zijn ingericht. Maar onze corebusiness is het creëren van waarde voor lokale landbouwproducten", zegt Mauduyt.

De friet van Lunor is 21 dagen houdbaar in de koeling bij 4°C en ligt inmiddels in het AGF-schap van diverse supermarkten. Daarmee mikt het bedrijf op consumenten die bewust kiezen voor smaak en gezondheid, en die al gewend zijn om regelmatig verse groenten en fruit te kopen.

© Lunor
Achter dit project zit ook Ludovic Lucas, teler in de buurt van Yerville en oprichter van het merk Pierre & Lucas. Sinds 2020 heeft hij met zijn verse, voorgebakken friet een stevige plek op de markt veroverd. De samenwerking met Lunor kwam er om die groei verder te ondersteunen en in te spelen op de sterke vraag naar kant-en-klare, maar gezonde alternatieven.

In een tijd waarin consumenten steeds kritischer worden over ultrabewerkte voeding, pakt Lunor bewust uit met de eenvoud van zijn friet: "Onze frieten bevatten maar twee ingrediënten: aardappel en olie. Geen bewaarmiddelen, geen hulpstoffen, geen smaakversterkers, in tegenstelling tot sommige diepvriesvarianten", benadrukt Mauduyt. Het resultaat is een Nutri-score A.

Daarbovenop belooft Lunor ook nog eens tijdwinst: de frieten zijn klaar in 4 minuten in de friteuse, 13 minuten in de Airfryer of 16 minuten in de oven. Er liggen al plannen op tafel om het assortiment uit te breiden met nieuwe smaken en mogelijk zelfs andere groenten.

En export? "We sluiten niets uit, maar het is voorlopig niet aan de orde", aldus Mauduyt.

© Lunor

Voor meer informatie:
Lunor Distribution
[email protected]
www.lunor.fr

Gerelateerde artikelen → Zie meer