Nieuwe rubberbandkranen (RTG's) moeten de fruitoverslag in Kaapstad beter bestand maken tegen harde wind. De negen momenteel operationele kranen hebben een anti-slingermecanisme dat werken bij windsnelheden boven de 100 km/u mogelijk maakt. Nog eens negen kranen worden op zondag de 30e in gebruik genomen. "Zodra de terminal volledig is uitgerust, zou dit een groot deel van de vertragingen moeten verlichten," legt Terry Gale van de Kaapstadse Kamer van Koophandel uit. "De Multi-Purpose Terminal wordt bovendien minder getroffen door wind, omdat zij kan opereren met ship-to-shore kranen en daardoor niet zo zwaar wordt beïnvloed."
Desondanks ondervindt de Kaapstadse Containerterminal momenteel nog flinke hinder van stormachtige omstandigheden. In de week van 17 tot 23 november was de hoofdterminal slechts één dag volledig operationeel. De week daarna lag de terminal meer dan 130 uur stil door de wind, werkte hij twee volle dagen en slechts gedeeltelijk op twee andere dagen, en stond hij op één moment zelfs 33 uur stil zonder netwerkverbinding. "Het was ongekende wind," zegt een expediteur. "Zeker eentje voor de recordboeken, het verraste ons allemaal dat het zo vroeg en zo krachtig opkwam."
© Carolize Jansen | AGF.nl
Druiventelers hebben hun fruit daarom tijdelijk omgeleid naar Gqeberha (Port Elizabeth) en Ngqurha (Coega), omdat schepen Kaapstad oversloegen. "Op dit moment laden we op twee schepen in PE. Vorig seizoen hebben we ook uit Port Elizabeth geladen," zegt een teler, "maar pas vanaf week 51, toen de volumes in Kaapstad begonnen toe te nemen. Dit seizoen werkte de wind en de productiviteit gewoon niet mee." Sommige telers moesten zelfs "snijden en rennen", waardoor tot 250 containers per afvaart achterbleven.
Volgens Mecia Petersen, CEO van de Zuid-Afrikaanse tafeldruivensector, nam het aantal windvertragingen in de eerste drie weken van november met 27% toe ten opzichte van 2024, waarbij windsnelheden regelmatig boven de 100 km/u kwamen. Klimaatwetenschappers wijzen erop dat de Atlantische kustlijn steeds meer wordt beïnvloed door 'lange golven', met golflengtes van honderden meters die het aanmeren van schepen ernstig verstoren.