Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Efficiëntere keuring van reeferlading in Rotterdam

Het controleproces van verse producten zoals onder meer fruit in de Rotterdamse haven wordt sneller en efficiënter. Havenbedrijf Rotterdam heeft samen met ketenpartners een verbetertraject doorgevoerd om de doorlooptijden van keuringen te verkorten en het proces transparanter te maken.

© Sutthinon Sanyakup | Dreamstime

Sinds eind 2024 werkt een werkgroep bestaande uit NVWA, EvoFenedex, GroentenFruit Huis, Nekovri, TLN/Fenex, DMIA, Visfederatie, het Agrarisch Import Platform (AIP) en Portbase aan een soepelere afhandeling van de inspecties. Doel is dat lading snel en correct wordt gekeurd en tijdig bij de eindklant aankomt.

Zorgvuldige keuringen zijn cruciaal
Davey Gerlings van Nekovri: "Efficiënte en zorgvuldige keuringen zijn cruciaal voor de kwaliteit van onze voedselketen. Nederland heeft met zijn publiek-private keurpunten en de nauwe samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven een unieke positie in Europa. Door samen te werken aan betere afstemming en digitalisering van processen, zetten we stappen die verspilling voorkomen, kosten beperken en het vertrouwen in de hele Nederlandse keten versterken."

De inspecties vinden plaats in de Inspectie Centra van de haven, waar expediteurs documenten aanleveren bij de NVWA en de Douane een belangrijke rol speelt. Door lange doorlooptijden in het proces staan reefercontainers vaak te wachten, met hoge kosten en risico op kwaliteitsverlies tot gevolg. Onduidelijkheid over de capaciteit bij keurpunten draagt bij aan vertraging en frustratie bij aanbieders.

Alle belangen op één lijn
Anne Saris, Business Manager Agrofood en Distributie bij Havenbedrijf Rotterdam, benadrukt dat het essentieel is om alle belangen op één lijn te krijgen. De werkgroep heeft al verbeteringen doorgevoerd door informatie over doorlooptijden, capaciteit en bezettingsgraad bij keurpunten beter inzichtelijk te maken, operationele richtlijnen te verduidelijken om invoerfouten te voorkomen en een betere afstemming tussen ketenpartners tot stand te brengen. "We zien al dat de doorlooptijden bij de Douane zijn afgenomen. Als informatie correct wordt aangeleverd, kunnen meer zendingen in dezelfde tijd worden verwerkt. Dat verkort de wachttijden aanzienlijk", aldus Saris.

Snellere afhandeling verbetert niet alleen de efficiëntie, maar is ook belangrijk voor de kwaliteit van verse producten. Peter Verbaas van NVWA: "Toezicht op 'veiligheid' blijft de kern van het NVWA werk in het importproces. Doelmatigheid is daarbij een belangrijk thema. Het is mooi en cruciaal dat ketenpartijen nu gezamenlijk openstaan om over elkaars deelprocessen te leren en ieder zijn eigen verantwoordelijkheid neemt in de integrale procesverbetering. Die samenwerking moeten we koesteren."

Vervolgtraject
De werkgroep blijft tot begin 2026 werken aan verdere procesverbeteringen. Daarna wordt bij de Sectortafel Import bekeken of een vervolgtraject nodig is.

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer