Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ook weer Appelsintjes bij BelOrta

"De vraag naar peren komt van alle kanten, maar voor het mooie mag er meer vraag naar appels zijn"

Tholen - Kerst komt eraan en met het nieuwe jaar om de hoek, is het hardfruitseizoen momenteel goed onderweg. Ook bij BelOrta lopen de peren vlot weg. "Maar voor het mooie mogen er wel wat meer appels geconsumeerd worden", stelt Laurent De Smedt, divisiehoofd hardfruit bij de coöperatie.

"De perenverkoop draait momenteel opvallend goed", steekt hij van wal. "Het belangrijkste ras blijft Conference, en de voorbije weken is er zeer veel geruimd. De verkoop ligt een stuk hoger dan vorig jaar, wat ook nodig is, gezien de grotere voorraad. Afgelopen week werd zelfs meer dan vijf miljoen kilo verkocht, terwijl dat vorig jaar wekelijks rond de drie miljoen kilo lag."

© BelOrta

De vraag komt momenteel dan ook van alle kanten. "Italië, Spanje en Engeland nemen goed af, Duitsland laadt stevig, en ook China koopt momenteel veel. Naast Conference verkopen de andere rassen zelfs nog sneller. Voor Doyenne zien we het einde al naderen in de vrije volumes, en rond midden december zal het aanbod daar sterk dalen. De gebloste peren, zoals Fred®, Sweet Sensation® en Qtee®, zijn ook opgestart en lopen eveneens goed, zowel in binnen- als buitenland." Of deze goede verkoop ook betekent dat er in het nieuwe jaar minder volume zal zijn, wat de prijzen uiteraard goed kan doen, betwijfelt Laurent. "Een grote prijsstijging verwacht ik niet meteen. Ik denk dat de huidige prijsniveaus de komende maanden standhouden. Vanaf maart zou er mogelijk wat meer ruimte zijn voor prijsstijgingen, op voorwaarde dat de voorraden in België en Nederland dan voldoende geruimd zijn."

Ook kwalitatief is er weinig te klagen. "Kwalitatief is dit een uitstekend jaar. De schilkwaliteit is bij alle rassen beter dan vorig jaar, mede doordat er geen hagelschade was. Er is minder klasse II. Alleen wel wat meer industrie door platte en zachte peren. Dat komt door het warmere weer in september, waardoor laat geplukte partijen meer uitval hadden. Intussen is dat grotendeels weggesorteerd, waardoor de problemen de komende weken zullen afnemen."

© BelOrta

Vraag in appelen mag beter
Kijkend naar de appelen ligt de situatie toch net anders. "Ook daar was de oogst zeer groot en de kwaliteit uitstekend, met hoge suikers en een goede smaak. Maar de verkoop kan zeker nog aantrekken. We hebben meer exportlijnen nodig om de grote volumes weg te werken. In de Europese retail verkopen we wel duidelijk meer dan vorig jaar, dankzij afgesproken promoties en acties. Toch mag er nog extra verkoop bij."

"Hierbij speelt de concurrentie van buurlanden mee: Frankrijk, Duitsland en Nederland hebben allemaal een topoogst gehad", gaat hij verder. "Daardoor is export naar die regio's moeilijker. We volgen wel nauwgezet de markten in Hongarije, Roemenië, Moldavië, Servië en Turkije, waar vorstschade de vraag mogelijk zal verhogen zodra lokale voorraden uitgeput raken. Overigens wordt er ook richting India meer geëxporteerd, voorlopig vooral kleine maten, maar © BelOrtadat kan de komende maanden een mooie afzetmarkt blijven. Het zijn ook de potentiële markten waar we ons op richten. Appelen zijn natuurlijk veel minder een exportproduct voor ons dan peren, maar in jaren als deze is het goed om meerdere mogelijkheden te hebben. Daarbij richten we ons meer op landen waar door vorst tekorten zijn ontstaan."

"Binnen de verschillende appelrassen zien we dat Jonagold in het binnenland sterk blijft, maar dat clubrassen duidelijk terrein winnen, ondanks hun hogere prijs. De stijgende populariteit heeft te maken met smaakvoorkeuren en met de langere houdbaarheid van rassen zoals Kanzi en Greenstar."

Appelsintjes
Bij de appelen loopt bovendien de campagne van de 'Appelsintjes' ook dit jaar weer. De campagne is, net als bijvoorbeeld de campagne met de Smurfen, in aanloop naar Sinterklaas in het leven geroepen om de consumptie onder de jongere generatie te stimuleren. "En dat loopt weer bijzonder goed. Er wordt gewerkt met twee shifts om alle bestellingen te verwerken. Het is een binnenlandse actie, met een klein aandeel export naar Luxemburg. Zulke acties blijven belangrijk om kinderen en jongeren opnieuw warm te maken voor hardfruit. In vergelijking met exotisch fruit is het een gezond en goedkoper product, maar de consumptie blijft dalen. Met gerichte campagnes proberen we die trend te doorbreken."© BelOrta

Voor meer informatie:
Laurent De Smedt
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
B-2860 Sint-Katelijne-Waver, België
Tel.: +32 (0)15 55 11 11
[email protected]
www.belorta.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer