Van de jaarlijkse tomatenoogst in Tunesië — zo'n 40.000 tot 45.000 ton — bestaat het overgrote deel uit cherrytomaten. Pruimtomaten spelen slechts een bescheiden rol: ze vertegenwoordigen amper 5% van het volume. Toch is deze soort uitgegroeid tot een premiumproduct, geliefd om haar uitgesproken smaakprofiel.
© Dole
De pruimtomaat, met een kaliber van 47 tot 57 mm, wordt afgezet onder het label Parfums des Oasis – Tunisia.
© Dole
Het is een bijzonder product, niet in de laatste plaats vanwege de manier waarop het geteeld wordt: in kassen verwarmd met natuurlijke geothermische warmtebronnen uit de regio Gabès. Jaarlijks wordt zo'n 2.000 ton van deze tomaten geëxporteerd.
De teelt maakt gebruik van een gesloten kringloopsysteem waarbij het warme water na gebruik weer in de bodem wordt gepompt, waar het opnieuw opwarmt en zijn mineraalrijke samenstelling behoudt. Maar wat de pruimtomaat echt uniek maakt, zijn de zandige bodems van het kustgebied waar ze groeit en de nabijheid van de zee. Die combinatie zorgt voor een karakteristieke, licht ziltige smaak en stevig vruchtvlees. "Qua textuur en smaak komt ze dicht in de buurt van de Spaanse Casi-tomaat", aldus Robert Blanjoue, productmanager bij Dole.
© Dole
Gewaardeerd in Frankrijk, Tsjechië en Nederland
De pruimtomaat is slechts vijf maanden per jaar beschikbaar. De export start eind november en loopt door tot mei. Elke vrijdag worden de tomaten verzonden en op zaterdag al gelost in Marseille. Verser kan haast niet. Anders dan bij andere Dole-producten, die voor 99% via supermarkten worden afgezet, gaat deze tomaat naar groothandels. "Je vindt haar terug op alle Franse versmarkten", vertelt Blanjoue. "Maar ook in Tsjechië en Nederland is ze populair. Het is echt een nicheproduct: beperkt in volume, met een korte aanvoerperiode, en een smaak die eruit springt."
Bovendien is de pruimtomaat goed houdbaar. Binnen een week kleurt ze dieprood, zonder in te boeten aan stevigheid. Dat maakt het voor afnemers mogelijk om niet alles in één keer af te zetten, maar gefaseerd te verkopen.
© Dole
Inspelen op kwaliteit en het effect van 'nieuw'
In een markt die onder druk staat door dalende koopkracht en minder consumenteninteresse voor groenten en fruit, ziet Dole toch kansen. "Het tomatenschap is overvol, maar de winkelpaden blijven leeg", signaleert Blanjoue. De pruimtomaat biedt hier een uitweg: ze valt op door smaak, uitstraling en stickering, en profiteert daarmee van het 'nieuwigheids'-effect.
Toch is ook hier timing cruciaal. Als de markt tegenzit, zakken de prijzen al snel naar het niveau van de Marokkaanse of Spaanse tomaten. Daarom rekent men op een goede afzet in de eerste tien dagen, waarin men de nieuwsgierigheid van inkopers wil benutten. Wat daarna gebeurt, hangt deels af van het weer rond kerst. "Als het meezit, kunnen we prijzen halen tussen de €1,20 en €1,50 per kilo. Maar omdat de pruimtomaat vooral op buitenmarkten verkocht wordt, betekent vrieskou ook letterlijk bevroren afzet..."
Voor meer informatie:
© Dole Robert Blanjoue
Dole France
511 Route de la Seds
Parc Griffon Bat 14 | CS 30234
13746 Vitrolles Cedex (Frankrijk)
Tel: +33 4 42 416 693
[email protected]