Europese appelen maken hun opwachting bij het Braziliaanse publiek via een promotiecampagne die mede wordt gefinancierd door de Europese Unie. De actie wil Braziliaanse afnemers vertrouwd maken met appelen uit koelere Europese teeltgebieden, waar de tragere rijping zorgt voor een stevigere beet en vollere smaak.
Brazilië oogst jaarlijks zo'n 1,1 miljoen ton appelen en hoort daarmee tot de grootste producenten op het zuidelijk halfrond. Toch is de binnenlandse oogst onvoldoende om het hele jaar door aan de vraag te voldoen. Volgens sectorbronnen importeerde het land in 2024 meer dan 150.000 ton appelen, wat de blijvende afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers onderstreept.
In Europa ligt de opbrengst rond de 11 à 12 miljoen ton per jaar. Polen, Italië en Frankrijk zijn goed voor ongeveer twee derde van dat volume. Europese boomgaarden werken onder strikte voedselveiligheidsregels, met vaste systemen voor herkomstregistratie en milieueisen door de hele keten.
De campagne belicht de sterkten van EU-appelen: gecontroleerde teeltmethoden, volledige traceerbaarheid, duurzaamheidseisen en een breed rassenaanbod.
De komende drie jaar worden diverse activiteiten uitgerold richting handel en consument. Op het programma staan mediacampagnes, deelname aan Braziliaanse vakbeurzen, digitale voorlichting, B2B-contacten met importeurs en distributeurs, en een studiereis naar Europa voor geselecteerde partners om de teeltsystemen ter plekke te bekijken.