Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zachtfruit met 30-40% afval

Hoe dataplatforms de zachtfruitketen veranderen: kostenreductie en minder verlies:

Wereldwijd neemt de vraag naar producten zoals blauwe bessen toe. Telers zijn vastbesloten hun aanvoer te verlengen, met sommigen die streven naar een aanbod dat 365 dagen per jaar beschikbaar is. Een uitdaging bij zachtfruit is de beperkte houdbaarheid.

Om telers en exporteurs te helpen deze ambitie te verwezenlijken, heeft AgroFresh samengewerkt met Aerobotics en Neolithics om hun digitale FreshCloud ecosysteem uit te breiden. Aerobotics biedt gespecialiseerde analyses voor boomgaarden en pakstations, terwijl Neolithics vooroploopt in AI-gestuurde kwaliteitsinspecties.

© AgroFresh

"Ons doel is om zoveel mogelijk data te verzamelen en een intelligente hub te creëren voor processen zowel vóór als na de oogst, zodat onze klanten beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen", aldus Bradford Warner van AgroFresh. "We streven ernaar om deze data op een toegankelijke manier te presenteren, wat van grote waarde is als business intelligence voor de AGF-sector."

FreshCloud biedt telers de mogelijkheid om oogstprognoses te maken en strategische keuzes te baseren op gedegen data over oogst en marktpotentieel.

"Het doel is om telers, verpakkers en verzenders te ondersteunen bij het maken van weloverwogen keuzes binnen de keten: van optimale opslag en transportduur tot het identificeren van de juiste eindklant op basis van datagestuurde kwaliteit. Hoe meer informatie we verzamelen, hoe beter de besluiten die we kunnen nemen."

© AgroFresh

Een significante uitdaging binnen de AGF-sector is voedselverspilling, waardoor het voor telers en exporteurs absoluut noodzakelijk is om efficiënter te werken. "Producten zoals blauwe bessen en avocado's hebben een hoog afvalpercentage, dat kan oplopen tot 30-40%. De kosten zijn aanzienlijk, maar we zien mogelijkheden om dit drastisch te verbeteren, wat een van onze doelen is. De vraag naar groenten en fruit groeit, maar de beschikbare landbouwgrond is beperkt, dus moeten we zuiniger omspringen met de groenten en fruit die we telen."

AgroFresh heeft uitgebreid analyse- en primair onderzoek verricht voor telers, kwekers en retailers. "Dat biedt een enorme kans, aangezien er momenteel onvoldoende gegevens beschikbaar zijn voor de gehele keten. Er is ook meer behoefte aan data vóór de oogst. De samenwerking met Aerobotics zal ons hierbij ondersteunen door meer gegevens te verzamelen via telefooncamera's en machine learning om vroegtijdig waardevolle inzichten te verkrijgen in FreshCloud. Tegelijkertijd zal de samenwerking met Neolithics onze inzichten na de oogst verbeteren voor betere kwaliteitscontrole en -borging. Voorheen was dit heel arbeidsintensief en werd slechts een klein deel van het fruit getest. Nu kunnen we uitgebreider en consistenter evalueren."

"Machine learning is een ware revolutie voor de AGF-sector. Het stelt ons in staat om bruikbare informatie te bieden voor de diverse fruitsoorten en hun variëteiten, en om specifieke data af te stemmen op individuele kopers binnen FreshCloud."

Voor meer informatie:
Cécile Canivet
AgroFresh
Tel: +34 648 271 477
[email protected]
www.agrofresh.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer