De nieuwe Deglet Nour dadeloogst in Tunesië is uitstekend van start gegaan. Telers laten het vorige seizoen — dat door extreme klimaatschade dramatisch afliep — eindelijk achter zich. "Dit jaar valt een goede oogst samen met een stevige vraag op meerdere afzetmarkten", vertelt Ghazi Rouissi, directeur van The House of Dates.
Volgens Rouissi ligt de oogst volledig op schema. De pluk loopt overal in het land nog door. Hij is tevreden over de constante volumes, de hoge kwaliteit en de goede maatsortering. Ook de residuwaarden voldoen aan de strengste normen.
© The House of Dates
Zodra de eerste partijen binnen waren, kwam de export op gang. Rouissi legt uit dat dit seizoen extra krap is, omdat Ramadan al in februari valt. Voor verre bestemmingen is nauwelijks tijd: "Voor India en Australië, waar de reistijd ruim vijftig dagen is, hebben we zelfs nog gebruikgemaakt van de laatste voorraden van vorig seizoen. Maar zodra die op zijn, missen we het commerciële venster dat Ramadan normaal biedt."
Door de tijdsdruk moet ook de verpakkingsstrategie op de schop. Lange transportroutes, beperkte logistieke capaciteit en krapte aan personeel maken dat er dit jaar minder kleinverpakking en minder uitgebreide sortering beschikbaar zal zijn voor verre markten.
In Marokko, verreweg de belangrijkste afnemer van Tunesische dadels, is de vraag eveneens groot. "De overtocht duurt slechts één tot twee weken, waardoor leveringen tot aan Ramadan kunnen doorgaan. Maar opvallend is dat Marokkaanse klanten veel eerder dan normaal beginnen te bestellen."
De aanhoudende vraag vertaalt zich in hogere prijzen. "We zijn de seizoenstart ingegaan met een hogere prijs, simpelweg omdat we niet alle Ramadanorders kunnen bedienen", aldus Rouissi.
© The House of Dates
Concurrentie, die dit seizoen fors zou toenemen, baart hem weinig zorgen. Buurland Algerije oogst dit jaar eveneens meer en beter, en ook Egypte en Saoedi-Arabië komen met grotere volumes van andere rassen — variërend in kwaliteit — sterker op de markt. Rouissi nuanceert: "Met Algerije concurreren we nauwelijks. Je ziet dat Tunesië zich vooral richt op retail en supermarkten, terwijl Algerije focust op etnische winkels en groothandelspartijen. Dat Egypte en Saoedi-Arabië nadrukkelijk opkomen is spannender, maar Tunesië heeft met de Deglet Nour een trouwe klantenbasis."
Omdat Ramadan steeds vroeger in het jaar valt, verschuift de exportkalender mee. "We moeten onze afzet nu breder spreiden en dadels ook buiten het Ramadanseizoen actief vermarkten", besluit Rouissi. "Daar liggen genoeg kansen: in Europa stijgt de consumptie bij kouder weer, en in Noord-Amerika worden dadels steeds vaker gezien als aantrekkelijk alternatief voor dure gedroogde zuidvruchten."
Voor meer informatie:
Ghazi Rouissi
The House of Dates
Tel: +216 20305240 (Tunesië)
[email protected]
www.thehouseofdates.com