Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meldkamer Douane krijgt grotere rol door verharding drugscriminaliteit

De verharding van de georganiseerde drugscriminaliteit zorgt ervoor dat douaniers steeds vaker in risicovolle situaties belanden. De Landelijke Meldkamer Douane (LMD) wordt daarom een steeds belangrijker onderdeel van de ondersteuning en beveiliging van medewerkers in het veld, meldt de Douane.

© Douane

Vanuit Rotterdam houdt een klein team centralisten 24/7 contact met bijna 2.000 douaniers met portofoon. Ze zien op grote schermen waar hun collega's zich bevinden en bieden ondersteuning bij controles en incidenten. Ook kunnen douaniers na bedreigende of traumatische ervaringen bij de meldkamer terecht voor hulp.

Ondersteuning bij controles
De meldkamer werkt anders dan die van de politie, benadrukt tactisch coördinator Murphy. "Onze meldkamer is er voornamelijk ter ondersteuning van de douaniers tijdens controles. Die willen regelmatig weten wie ze tegenover zich hebben als ze tijdens een controle een voertuig aan de kant zetten of een schip enteren. Heeft deze persoon een strafblad? Of is deze persoon mogelijk vuurwapengevaarlijk?"

© Douane

Daarnaast speelt de meldkamer een rol bij het signaleren van insluipers in havengebieden. "Dan luisteren we via C2000 mee met de portofoons van douaniers ter plaatse en leggen we al tijdens de actie een tijdlijn aan", vertelt technisch coach Yvonne. "Zo zijn we tijdens een actie het centrale punt waar alle beschikbare informatie samenkomt."

Geen sturende rol
De meldkamer geeft zelf geen opdrachten aan douaniers. Verzoeken van andere diensten, zoals politie of Koninklijke Marechaussee, worden via de regio's uitgezet naar de teams in het veld.

Volgens Murphy neemt de noodzaak van goede informatievoorziening toe door de verharding van de drugscriminaliteit. "Twintig jaar geleden zag het werk van een douanier er heel anders uit", legt hij uit. "Er werd zelden een wapen aangetroffen bij mensen die verdacht werden van insluipactiviteiten. Vandaag de dag zie je dat wel, soms al bij jongens van veertien. Goede informatie kan dan cruciaal zijn voor de veiligheid van onze mensen."

© Douane

Omdat de Douane een controle-instantie is met beperkte bevoegdheden, wordt gewerkt aan een betere informatiepositie. Een Taskforce Gegevensdeling onderzoekt hoe overheidsdiensten informatie beter kunnen uitwisselen.

Innovatie: drones en smart seals
Technologische vernieuwingen helpen de meldkamer. Drones worden vaker ingezet en een pilot met elektronische verzegelingen – smart seals – is onlangs afgerond. Yvonne: "Nu bevestigt een collega in het veld een smart seal op een container en vervolgens krijgen wij in de meldkamer precies te zien waar deze container zich bevindt." Deze technologische hulpmiddelen maken het werk volgens haar een stuk makkelijker. "Dat scheelt veel mankracht in het fysieke toezicht en mogelijk gevaarlijke situaties."

Verdachte situaties kunnen 24/7 worden gemeld via 088-622 31 00 of per e-mail. Burgers en bedrijven spelen daarbij een rol, bijvoorbeeld wanneer zij verdachte bestellingen of activiteiten signaleren. De meldkamer krijgt daarnaast uiteenlopende telefoontjes, van verwarde personen tot de vraag 'waar is mijn pakketje?', vertelt Murphy lachend.

Vacatures
De meldkamer zoekt nieuwe collega's die willen bijdragen aan de veiligheid van douaniers in het veld.

Bron: Douane

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer