De uienoogst in Spanje is eind oktober afgerond. De koelcellen zitten inmiddels goed vol voor de komende maanden. "De markt laat een duidelijk verschil zien: grote uien zijn schaars en leveren daardoor goede prijzen op, terwijl de kleine maten onder druk staan", zegt Álvaro Adrián, commercieel directeur van het Valenciaanse familiebedrijf Constantino Adrián, dat de afgelopen jaren fors is gegroeid door te investeren in automatisering en digitalisering.
© Constantino Adrián
Het familiebedrijf bestaat al meer dan 70 jaar en levert jaarrond uien, vooral uit Spanje zelf, maar in de wintermaanden ook uit het zuidelijk halfrond. "Onze Spaanse uien komen uit onder anderen Valencia, Murcia, Almería, Córdoba, Sevilla en Castilla-La Mancha. Sinds een jaar of vijftien werken we ook met telers in Castilla y León en Huesca. Vooral in Noord-Spanje hebben we een hechte band opgebouwd met trouwe telers", vertelt Álvaro.
In de periode dat de Spaanse ui wat in kwaliteit inboet en minder goed te bewaren is, stapt het bedrijf tijdelijk over op import, voornamelijk uit Peru en Chili. Die leveren rassen die qua uiterlijk en smaak sterk lijken op de Spaanse ui. Af en toe wordt ook ingekocht in Senegal, Zuid-Afrika en andere landen. "We willen het hele jaar door de beste ui kunnen leveren, en daar horen buitenlandse leveranciers soms gewoon bij."
Het hoofdkantoor van Constantino Adrián zit in Sollana (Valencia), met extra locaties in Albacete en Ciudad Real. De uien gaan rechtstreeks naar supermarkten, zowel in Spanje als elders in Europa. Daarin is Nederland een grote concurrent. "De Nederlandse ui is spotgoedkoop dankzij verregaande mechanisatie, maar als het gaat om smaak en maat kan Spanje zich prima onderscheiden", aldus Adrián.
De groei van het bedrijf is opvallend. Acht jaar geleden draaide het bedrijf nog een omzet van €3 miljoen. Vorig jaar was dat al €20 miljoen. Tijdens het hoogseizoen werken er 140 mensen. Een belangrijke omslag kwam toen het bedrijf begon te leveren aan Mercadona, de grootste supermarktketen van Spanje. "Dat was voor ons een kantelpunt, zowel in volume als in kwaliteit."
© Constantino Adrián
Álvaro en zijn broer Tino, de derde generatie in het bedrijf, hebben een duidelijke visie: "De toekomst van de uiensector ligt in automatisering en digitalisering. Wie daar niet in meegaat, zal verdwijnen. De marges worden steeds kleiner, terwijl de kosten juist stijgen. Er is minder personeel beschikbaar, ziekteverzuim neemt toe, en we kampen met uitdagingen zoals waterschaarste en een gebrek aan geschikte landbouwgrond."
Daarom investeert het bedrijf jaarlijks een flink deel van de winst in sorteermachines, automatisering op het land en inpak- en bewaarcapaciteit. "Volgend jaar bouwen we een nieuwe loods van 3.000 vierkante meter, uitgerust met de nieuwste technologie. Zoiets kan alleen met een sterke en loyale klantenbasis."
Helemaal op het niveau van Nederland zitten ze nog niet qua automatisering, erkent Adrián, "maar we weten dat dit de weg is. We zijn alvast gemotiveerd en ambitieus."
Voor meer informatie:
Álvaro Adrián Ferrando
Constantino Adrián S.L.
Pol. Ind. "Els Olivarons"
C/ Holanda, 2
46430 Sollana (Valencia) – Spanje
Tel: +34 667412 020
[email protected]
www.constantinoadrian.com