Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grote ontwrichting door Belgische staking

In België is gisteren een driedaagse nationale staking van start gegaan, georganiseerd door meerdere vakbonden uit verschillende sectoren. De acties, die tot en met woensdag 26 november duren, leiden tot forse verstoringen. Vandaag, op de tweede dag van de acties, breidt de staking zich uit van het openbaar vervoer naar alle openbare diensten. Morgen volgt een algemene nationale stakingsdag in alle sectoren. Ook Nederlandse ondernemers ondervinden hinder, vooral bij het vervoer van goederen via België. "Er lijkt deze keer meer bereidheid tot staken", zo klinkt het bij de VRT.

Impact op zee- en binnenvaart
Ook op het water is de impact groot. De op- en afvaart via loodsenkruispost Wandelaar blijft tot 26 november om 07.30 uur gestremd door een syndicale actie, waardoor enkel de noordelijke route beschikbaar is, meldt de haven van Antwerpen in een update. De Rededienst Vlissingen ligt stil voor Vlaamse loodsen, al zijn Nederlandse loodsen wel inzetbaar. Binnen de havengebieden zijn scheepsbewegingen nog mogelijk.

De Verkeerscentrale Zandvliet blijft operationeel en de binnenvaart op de Schelde kan doorgaan. Achter de sluizen is ongeveer 80 procent van de sleepboten inzetbaar. Alle sluizen en bruggen functioneren, met uitzondering van de Kallo-, Zandvliet- en Van Cauwelaertsluis. Momenteel wachten 30 uitgaande en 34 inkomende schepen zonder duidelijk vooruitzicht op vertrek of binnenkomst.

Openbaar vervoer zwaar getroffen
Trein-, tram- en busdiensten liggen in grote delen van het land stil of rijden volgens een sterk uitgedunde dienstregeling. De Belgische spoorwegmaatschappij biedt slechts beperkte verbindingen aan, waardoor internationale treinen richting Nederland en Frankrijk onregelmatig rijden, bericht evofenedex. Ook regionale vervoerders schalen fors af. Dit treft onder meer bedrijven die afhankelijk zijn van Belgische logistieke knooppunten voor verdere distributie.

Problemen op luchthavens
De staking heeft eveneens aanzienlijke gevolgen voor de luchtvaart. Op de luchthavens van Brussel, Charleroi en Luik worden vluchten geschrapt of vertrekken zij met aanzienlijke vertraging. Vrachtzendingen lopen vertraging op of moeten worden omgeleid naar andere luchthavens, wat voor bedrijven met tijdkritische goederen kan leiden tot hogere kosten en langere doorlooptijden.

Aanleiding van de acties
De staking is het gevolg van langdurige onvrede bij werknemers over hoge werkdruk, loonontwikkeling en geplande hervormingen in de publieke sector. Omdat werknemers uit uiteenlopende sectoren deelnemen, is de maatschappelijke impact bijzonder groot.

Politieke spanningen lopen op
De acties zorgen ook voor politieke beroering. Politicus Georges-Louis Bouchez uitte scherpe kritiek op de stakingen en beschuldigde de vakbonden ervan het land te 'straffen', meldt VRT. Volgens hem dwingen de acties "niet de regering, maar België tot een terugtrekking".
Bouchez betwist bovendien de juistheid van bepaalde cijfers die door vakbonden worden aangehaald en noemt de economische schade van de staking 'ongewenst en onnodig'. "Wij krijgen kritiek omdat we besparingsmaatregelen moeten nemen, maar als er meer mensen aan het werk waren en minder stakers, zouden we misschien een aantal maatregelen niet hoeven te nemen. Wat nodig is om de economie te verbeteren, is werk."

Gerelateerde artikelen → Zie meer