De Dominicaanse Republiek ziet haar AGF-export gestaag groeien en diverser worden. Volgens ProDominicana, het nationale agentschap voor exportbevordering, speelt het land goed in op de veranderende eisen van de wereldmarkt. Ondanks uitdagingen zoals klimaatverandering, weet de sector zich aan te passen met slimme strategieën en gerichte ondersteuning.
"Onze traditionele exporttoppers zijn nog steeds avocado, mango, banaan en ananas", zegt Segismundo Morey, exportdirecteur bij ProDominicana. "Maar we zien ook steeds meer beweging bij nieuwe gewassen zoals dragonfruit, waarvan de vraag flink toeneemt." De groeiende variatie aan producten omvat daarnaast hoogwaardige cacao – waarin het land wereldwijd een referentie is – maar ook gedroogde kokos, papaja, Aziatische groenten, kasgroenten en wortelgewassen zoals cassave. Daarmee bereikt de Dominicaanse exportsector nieuwe doelgroepen.
© ProDominicana
Klimaatverandering blijft echter een grote uitdaging. "Vroeger wisten telers precies wanneer ze moesten zaaien en oogsten. Nu is dat veel minder voorspelbaar", legt Morey uit. "Telers moeten flexibel denken om in te spelen op veranderend weer, logistieke problemen en de grillen van internationale markten."
Logistiek gezien heeft het land een sterke uitgangspositie. De Dominicaanse Republiek ligt strategisch en heeft een goede lucht- en zeeverbinding. "We hebben dagelijks meer dan 350 internationale vluchten, wat enorme kansen biedt voor luchtvracht", aldus Morey. Daarnaast wordt gewerkt aan de modernisering van de haven van Manzanillo aan de noordkust. Die upgrade moet de transporttijd naar de VS en Europa verkorten, zodat gevoelige producten zoals bananen, vers en in topkwaliteit bij de consument aankomen.
© ProDominicana
Op het gebied van internationale handel blijft het land aantrekkelijk dankzij politieke stabiliteit en een gunstige ligging. Toch erkent Morey dat de wereldhandel onvoorspelbaar is. "Er kunnen altijd plotseling handelsbelemmeringen ontstaan. De kunst is om zulke situaties om te buigen tot kansen. Door efficiënter en flexibeler te werken, zorgen we dat onze producten de wereld blijven bereiken met de kwaliteit die men van ons gewend is."
De belangrijkste Europese afzetlanden zijn Duitsland, Spanje, Frankrijk, België en Nederland. Maar ook het Caribisch gebied is belangrijk, benadrukt Morey. "De eilanden zijn natuurlijke handelspartners. Door de voortdurende toerismestroom is er constante vraag naar verse producten van goede kwaliteit, en daar ligt juist onze kracht. Voor startende exporteurs is dit dan ook een ideaal afzetgebied."
© ProDominicana
Tot slot licht Morey het ondersteuningsmodel van ProDominicana toe, dat draait om drie strategische pijlers: telers oriënteren op export, mkb-bedrijven begeleiden in het proces van formalisering en exportvoorbereiding, en zorgen voor directe koppelingen met buitenlandse kopers. "We bieden technische ondersteuning in elke fase", besluit Morey, "zoals bij het verkrijgen van certificeringen als GlobalGAP of FDA-goedkeuring, zodat onze producten wereldwijd aan de hoogste standaarden voldoen."
Voor meer informatie:
Segismundo Morey
ProDominicana
Tel: +1 809 530 5535
[email protected]
[email protected]
www.prodominicana.gob.do