Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ellen Sebrechts, Sebrechts Groenten en Fruit:

"Zebrabieten, gekleurde radijs en paarse bloemkool: klanten willen kleur in de winter"

Tholen - Koning winter heeft zich weer gepresenteerd en dat betekent voor de groothandels een overgang naar de traditionele winterproducten. Zo ook bij Sebrechts Groenten en Fruit. "Het is momenteel lekker hectisch. Er zijn ook wat collega's met verlof, dus dan realiseer je je pas hoe hard iedereen werkt. Zeker nu: het wordt kouder en onze klanten willen graag iets nieuws voor de winkel, dus daarin voorzien we graag", vertelt Ellen Sebrechts van de gelijknamige familiegroothandel uit Antwerpen.

© Sebrechts

"Waar het drie tot vier weken geleden nog relatief warm was en klanten naar bessen en steenfruit vroegen, krijgen we nu vooral vragen naar vergeten groenten, zoals pastinaak, snijbiet en peterseliewortel", legt ze uit. "Bovendien komen producten als aardperen, of speciale Franse groentensoorten als zebrabieten en gekleurde radijzen, weer bovendrijven. Zodra het kouder wordt, draait het assortiment volledig om. Nu kunnen we die typische winterproducten weer aanbieden, die er een maand geleden ook gewoon nog niet waren. Mensen willen weer meer met kleur spelen op de kraam."

Kleurrijk
En dat advies nemen de klanten, zo stelt ze, graag ter harte. "In de winter wordt het assortiment vaak wat specialer. Gekleurde bloemkolen, paarse of oranje varianten, maar ook paarse spitskolen: iedereen neemt dat mee, puur om dat esthetische effect. De smaak is nauwelijks anders, maar mensen houden van kleuren. Sommige klanten bouwen hun kraam zo mooi op dat het echt een kleurenpalet wordt. Als je dat goed neerzet, komen de producten prachtig tot hun recht. Richting de feestdagen zie je dat nog sterker. Nieuwe of bijzondere producten geven zowel ons als de klanten energie. Snijbiet bijvoorbeeld is heel mooi fel van kleur, maar het blijft een nicheproduct, geen palletverkoper. Toch vinden mensen het leuk om iets nieuws te proberen."

© Sebrechts

Ook met de prijzen valt momenteel prima te werken, geeft Ellen aan. "De prijzen van producten vallen momenteel best mee. De bloemkolen uit de kas zijn bijvoorbeeld erg mooi helder wit en toch niet duur. Het geldt voor een veelvoud aan wintergroenten momenteel. Dan is het voor ons ook zaak om de beste producten te blijven aanbieden. Als producten betaalbaar worden, moeten wij juist de mooiste exemplaren aanbieden en niet per se de goedkoopste alternatieven willen zoeken. Dat is wat onze klanten van ons gewend zijn."

Lang door met Zuid-Afrikaans citrus
Naast de groenten is bovendien ook het Spaanse citrusseizoen inmiddels in volle gang. "Er is inmiddels ook voldoende beschikbaarheid, mooie maten en redelijke prijzen, maar we hebben lang doorgewerkt met Zuid-Afrikaanse Tango, Nadorcott en Orri. Die waren dit jaar heel goed, mooi oranje en lekker zoet. We schakelen bewust niet te snel over naar Spaanse rassen, omdat de eerste Spaanse clementines vaak nog niet op hun top zijn. We merkten wel veel smaakverschil bij bladclementines vergeleken met vorig jaar. De weersomstandigheden spelen daar een grote rol in. Daarom werken we soms met onbekendere merken als die beter smaken. We kopen echt in op smaak."

© Sebrechts

"Dus als klanten in het begin van het seizoen mindere kwaliteit proeven, schaadt het de herhaalaankopen. Daarom bieden we ze wel aan, maar zetten we nog lang kwaliteitsvolle Zuid-Afrikaanse rassen ernaast, maar inmiddels is Spanje volledig op gang. De eerste variëteit dit seizoen was Early Pride, die dit jaar wat frisser was dan vorig jaar, toen ze heel zoet waren. Intussen hebben we ook SanLucar, die nu uitstekend is. We schakelen snel tussen variëteiten zodat klanten steeds de beste smaak krijgen. Daarnaast hebben we ook Italiaanse Navels van een speciaal merk, dat heel mooi en natuurlijk oogt."

Eigen merk
Hierbij biedt de groothandel ook haar eigen merk Picnic aan. "Daar werken we al jarenlang mee. Het merk is ooit opgestart door mijn vader en mijn oom. We hebben in Spanje een eigen aankoper en zelfs een teler die specifiek voor ons werkt. Wanneer de kwaliteitscontrole uitstekend is, mogen de vruchten onder ons eigen merk verpakt worden. Dat zorgt voor vertrouwen bij onze klanten, en sommigen verkopen al jarenlang uitsluitend Picnic."

© Sebrechts

"De eetsinaasappels hiervan zijn nu ook net begonnen. Dat zijn grote maten, heel lekker, en de perssinaasappels en mandarijnen zullen snel volgen. We proberen dit eigen merk goed in de kijker te zetten, al bieden we altijd alternatieven aan. Klanten moeten zelf proeven en kiezen." Het merk betreft enkel sinaasappels, clementines en mandarijnen. "We hebben wel de vraag gehad om het merk uit te breiden naar andere producten, zoals meloenen, maar dat doen we niet. Picnic staat voor kwalitatief citrus en dat willen we helder houden."

© Sebrechts

Voor meer informatie:
Ellen Sebrechts
Sebrechts Groenten & Fruit
Kielsbroek 4
2020 Antwerpen, België
+32 32374192
[email protected]
www.sebrechtsfruit.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer