Tholen - Op 1 december viert Europe Retail Packing (ERP) haar 25-jarig jubileum. Het bedrijf van Dolf en Menno Reijgersberg startte als echte kasgroentenverpakker op ABC Westland in Poeldijk, maar is inmiddels uitgegroeid tot een totaalontzorger in de versketen met meerdere locaties. Dolf en Menno blikken in dit interview terug en vooruit. "Onze intentie is om als familiebedrijf te blijven functioneren."
© Europe Retail Packing
Dolf en Menno Reijgersberg
Het was in aanloop naar de eeuwwisseling toen Dolf Reijgersberg, die de boel runde bij A. van Geest op Westerlee, de stoute schoenen aantrok naar het zelfstandig ondernemerschap. "Ik wilde nog één keer voor mezelf beginnen. Er waren diverse mensen die wel wilden investeren in een Reijgersberg en zo zijn we met twee machines en zes mensen van start gegaan in een loods van 800 vierkante meter", blikt Dolf terug.
Het verpakken van paprika's en tomaten en het sealen van komkommers vormden de hoofdmoot en daar was in de beginjaren volop behoefte aan. "We hadden meteen een leuk jaar, zo hadden we veel stickerwerk voor Amerika", kijkt Dolf terug. Na een kleine anderhalf jaar deed ook zoon Menno zijn intrede in het bedrijf. Zoonlief startte als machinist achter de machine, maar was al snel duidelijk richting zijn vader dat hij loodsbaas wilde worden. 'Be my guest', heb ik toen gezegd en zo zijn we de boel samen gaan runnen."
Na de eerste jaren opgestoomd te zijn in de vaart der volkeren, kwam daar in 2010 een kentering in. "Toen zag je dat veel telersverenigingen GMO-subsidies kregen en zelf gingen verpakken. Die strijd was niet te winnen. Na negen, tien jaren volgden dan ook lastige jaren. Er haakten klanten af en ik was door een hartaanval bijna een jaar uit de roulatie. We hebben toen besloten tot een reorganisatie en zijn van 10.000 m² teruggegaan naar 4.000 m². Die stap was nodig en vanaf 2011 zijn we weer gaan bouwen tot het bedrijf dat we vandaag de dag zijn", aldus Dolf.
Dolf en Menno vormden sinds 2010 gezamenlijk de directie. "Met twee kapiteins op één schip werden de lontjes weleens wat korter, maar het kwam uiteindelijk altijd weer goed, al hebben we nog weleens gezonde discussies met elkaar", lacht Menno. Dolf: "Je houdt van elkaar, dan kom je er altijd uit."
Switch van kasgroenten naar overzees fruit
Vader en zoon besloten niet bij de pakken neer te gaan zitten en maakten steeds meer de switch van de kasgroenten naar het overzees fruit. "We verpakten veel voor Jaguar, maar moesten toen zoveel handel van Barendrecht naar Poeldijk rijden dat Kees Rijnhout voorstelde om een deel van zijn loods vrij te maken voor onze verpakkingsactiviteiten. Zo is de locatie in Barendrecht ontstaan." Menno bleef de locatie Poeldijk runnen, Dolf was vanaf dat moment eindverantwoordelijk voor de locatie in Barendrecht en later het ompakstation in de Rotterdamse haven.
Een duidelijke switch in de bedrijfsstrategie volgde in 2015 toen Menno een opleiding ging volgen aan de Wageningen Universiteit en een strategisch plan schreef waar het bedrijf vijf jaar later moest staan. "Toen hebben we onze activiteiten vrij drastisch omgegooid. We deden de eerste jaren nog veel eigen handel in kasgroenten, maar besloten die helemaal af te bouwen en alleen de kruidenhandel als aparte business unit te behouden en ons verder helemaal te richten op de dienstverlening."
Ook bleek uit het strategisch plan van Menno dat er veel toekomst lag in de dienstverlening rond de exoten. "Met het verpakken waren we veertien jaar succesvol geweest, maar door ons tot het verpakken te beperken, werden we een te kleine schakel in de keten. Dat blijkt ook wel, want de bedrijven die zich alleen op het verpakken richtten zijn inmiddels nauwelijks meer actief. We hebben ons toen gefocust op het rijpen van avocado's en mango's, met de hele dienstverlening eromheen. Dat we daar op hebben ingespeeld, is een goede keuze gebleken, want dat is wel de basis geweest van het succes van de laatste tien jaar, waarbij we eerlijk moeten zijn dat ook de Corona-jaren ons wel een boost hebben gegeven."
Een nevenactiviteit vond Dolf in een handelsbedrijf in kerstpakketten dat hij met de familie runde. "Q4 was altijd ons slapste kwartaal van het jaar, dat konden we mooi invullen met de kerstpakketten. Na drie jaar werd deze 'hobby' verkocht, maar we zijn de dienstverlening blijven doen en pakken nog altijd een kleine 100.000 kerstpakketten per jaar in."
Overname Varekamp Coldstores
In 2022 volgde de overname van Varekamp Coldstores, waarmee de geconditioneerde op- en overslagfaciliteiten fors werden uitgebreid. Onlangs nam het koelhuis een vernieuwde locatie in Maasdijk in gebruik. "Ik ben er trots op hoe we nu het hele pakket in eigen huis hebben. We zijn gestart als verpakker, maar zijn inmiddels een totaalontzorger van alle logistieke diensten en gericht op een breed productassortiment van zoete aardappelen tot druiven, citrus, mango's en avocado's", vertelt Menno. "Als ik zie, hoe we ons in een aantal jaar tijd tot een grote, neutrale speler hebben opgebouwd met het rijpen van exoten, maar ook het verpakken van zoete aardappelen, druiven, citrus, gember en blauwe bessen, dan zijn we echt een volwassen bedrijf geworden en kunnen we de klanten echt van een totaalplaatje voorzien."
Gevraagd naar de grootste uitdagingen voor ERP, antwoordt Menno: "De hele wetgeving van de Nederlandse overheid rond laaggeschoold werk is voor ons een enorme uitdaging. Dat in combinatie met de gigantische kostenstijging die je niet volledig kunt doorrekenen in de keten. Dat komt uiteindelijk de BV Nederland niet ten goede, want andere landen worden in de basis goedkoper, waardoor er werk naar het buitenland verschuift. Natuurlijk zijn wij ook volop bezig om een efficiencyslag te maken met automatisering en robotisering, maar dat kost wel centjes en je moet goed kijken waar je in wilt investeren."
Platte organisatie
Inmiddels is Dolf meer op de achtergrond bij de zaak betrokken. "Ik ben dagelijks op de zaak, maar zeker geen hele dagen. Mijn taak is nu meer om te verbinden, goed te luisteren naar het personeel en te zorgen dat ze het naar hun zin hebben. Dat vind ik ook leuk om te doen en daarmee kan ik Menno ook goed ondersteunen, want ik wil hem zeker niet in de weg lopen. Ik vind de kracht van ERP dat we een platte organisatie zijn, zodat je altijd direct kunt sturen. Dat heb ik altijd gedaan en ik zie Menno hetzelfde doen. Daar zijn klanten blij mee, we kunnen snel reageren en anticiperen."
"Maar ook daarin hebben we een professionaliseringsslag gemaakt met een goed MT en een strak managementinformatiesysteem", vervolgt Menno. "Daarmee staan we sterk voor de toekomst. Met dank aan onze trouwe klanten, zoals partner van het eerste uur Best Fresh Group, die al 25 jaar klant is. We willen niet te veel opereren met de waan van de dag, maar houden ons vast aan onze drie pijlers: gezonde mens, gezonde planeet en gezond bedrijf. Dat willen we de komende jaren vasthouden, want onze intentie is echt om als familiebedrijf te blijven functioneren."
Het personeelsbestand bestaat inmiddels uit 168 vaste mensen. "Ik ben trots op onze club mensen. Dolf en Klazien Zomer zijn er al 25 jaar bij, maar we hebben nog veertig mensen die al vijftien jaar of langer bij ERP werken. Tegelijkertijd hebben we ook de laatste jaren veel nieuwe aanwas gekregen en dat maakt het tot een mooie mix van jong en oud", vertelt Menno. Dolf besluit met een klassieker: "Je werkt niet bij ERP, je bent ERP."
Europe Retail Packing viert het hele jaar het jubileum. Op 1 december is er stilgestaan bij het jubileum met een speech, champagne en een gebakje. Ook is er een podcast van Dolf en Menno over de terugblik van 25 jaar ERP. Volgend jaar staat er op 13 juni 2026 een groot jubileumfeest gepland.
Voor meer informatie:
Menno Reijgersberg
Europe Retail Packing
Tel.: +31 (0)6 21832400
[email protected]
www.europeretailpacking.nl