Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Belangstelling onder oudere generaties neemt verder af

Populariteit Black Friday stagneert

De populariteit van Black Friday en Cyber Monday vlakt af. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO en Q&A Retail onder 2.000 consumenten. Hoewel jongeren en mensen met financiële zorgen nog altijd volop meedoen, neemt de belangstelling onder oudere generaties verder af. Tegelijkertijd spreiden retailers hun acties steeds meer over een langere periode.

Volgens ABN AMRO beginnen veel winkels al ruim voor Black Friday met aanbiedingen. De actieperiode loopt inmiddels van begin november tot aan Kerst, mede door de invloed van Singles Day en om de drukte bij pakketbezorgers te spreiden. Hierdoor neemt het aantal transacties op de actiedag zelf af. Zo verwerkte iDEAL vorig jaar 18,4 procent minder onlinebetalingen op Black Friday dan in 2023, terwijl het totaal aantal iDEAL-betalingen in november juist met 7,5 procent steeg.

Vooral jongeren actief tijdens Black Friday
De bank ziet dat 60 procent van de consumenten dit jaar een aankoop verwacht te doen tijdens Black Friday of Cyber Monday, nagenoeg gelijk aan vorig jaar. In 2024 kocht 47 procent daadwerkelijk iets. Vooral jongeren zijn actief: 80 procent van Generatie Z deed vorig jaar een aankoop, tegenover 15 procent van de Babyboomers en 8 procent van de Stille Generatie.

Daarnaast blijft de kritiek op overconsumptie bestaan. Bijna de helft van de respondenten vindt dat Black Friday een negatieve impact heeft op milieu en samenleving. Dit sentiment is het sterkst bij de oudste generaties. Tegelijkertijd ziet 39 procent de actiedagen als kans om producten te kopen die anders onbetaalbaar zijn. Vooral financieel kwetsbare consumenten profiteren van de kortingen.

Populairste productcategorieën
Kleding en schoenen blijven de populairste productcategorieën (53 procent), gevolgd door elektronica (47 procent). Platform bol wordt door 32 procent van de consumenten het vaakst genoemd als favoriete plek om tijdens Black Friday te winkelen. Mediamarkt en Amazon volgen met respectievelijk 17 en 7 procent.

Volgens ABN AMRO kunnen retailers inspelen op de langere actieperiode door aanbiedingen strategisch te spreiden en nadrukkelijker te koppelen aan Sinterklaas en Kerst. Ook is er ruimte voor alternatieven voor Black Friday. ABN AMRO wijst op initiatieven van retailers die de nadruk leggen op duurzaamheid. "De Green Friday van Dille & Kamille is daar nog steeds een goed voorbeeld van," aldus de bank.

Bron: ABN AMRO

Gerelateerde artikelen → Zie meer