Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Debra van den Oever, Berries Pride: "Met nieuwe variëteiten spelen we steeds meer in op smaakvoorkeur van de klant"

"Recordvolumes Peruaanse blauwe bessen verrassend goed geabsorbeerd op Europese markt"

Tholen - Na het El Niño-jaar en het daaropvolgende post- El Niño-seizoen van de afgelopen twee jaar werden er dit jaar monstervolumes blauwe bessen vanuit Peru verwacht. "De afgelopen twee jaar zagen we in september en oktober extreem hoge prijzen en iedereen was toe aan een normaal jaar met een goed aanbod", vertelt Debra van den Oever van Berries Pride uit De Lier. "De angst was bij aanvang van het seizoen wel hoe we al deze volumes weg moesten zetten, maar die angst is tot ieders verbazing onterecht geweest, want we hebben hele goede prijzen gehad en zelfs weken met hogere prijzen in Europa dan in Amerika en China. Zo hadden we rond week 35 de situatie dat de bessen (14+) met een hoog zuurgehalte in het formaat 12x125 gram in China $4/6kg FOB Peru opbrachten en op de Nederlandse markt omgerekend $7/9kg."

© Berries Pride
Jose Castilla de los Santos, Debra van den Oever en Michael Aagaard van Berries Pride

Potentie blauwe bessen oneindig
"En met de goede producties leidt dit ertoe dat er tot afgelopen week maar liefst 48% meer blauwe bessen vanuit Peru naar Europa zijn gestuurd over de periode week 18-46 vertrek Peru. Toch zijn de volumes verbazingwekkend goed geabsorbeerd door de markt. Daaruit blijkt dat de consumptie van blauwe bessen nog altijd groeit. De potentie van blauwe bessen is in mijn ogen ook nog oneindig. Er zijn nog zoveel landen onbekend met het product en er komen steeds meer afzetlanden bij. Zo staan in een land als Oezbekistan de blauwe bessen nog maar net op de kaart. Nu zien die landen de blauwe bessen nog als luxeproduct, maar ik verwacht als we ook andere doelgroepen gaan aanspreken, de volumes toe gaan nemen en dat de consumptie nog fors kan groeien."

"Toen deze zomer duidelijk werd dat Peru met grote volumes de markt op zou komen, is hier door de Europese retail goed op ingespeeld met het plannen van promoties. Dit blijft erg belangrijk, omdat je deze extra volumes niet in de spotmarkt weg wilt zetten. Met name in Duitsland, wat toch een grootafnemer is, zijn er gigantisch veel promoties gevoerd", aldus Debra. "Je ziet dat de blauwe bessen ook steeds meer in grotere verpakkingen worden aangeboden. Zo zie je veel verpakkingen van 500 gram, in Duitsland zelfs van 750 gram en wij voeren zelf ook een kiloverpakking, die ideaal is voor bijvoorbeeld gezinnen. De overzeese bessen verpakken we hier in Nederland met onze machines, maar met het Spaanse en Marokkaanse seizoen kunnen de telers meteen in het veld in de eindverpakking verpakken, waardoor we de handling en kosten kunnen verminderen."

Met nieuwe variëteiten inspelen op smaakvoorkeur van de consument
"Het seizoen in Peru startte nog rustig, omdat de productie van de Ventura-blauwe bessen een beetje was vertraagd. Dit blijft de meest bekende blauwe bes, maar het mooie is dat we tegenwoordig met de nieuwe variëteiten ook steeds meer kunnen inspelen op de smaakwens van de klant. Zo verkopen wij tegenwoordig ook veel Sekoya Pop voor de klanten die de voorkeur hebben voor een crunchy bes, en hebben we Bianca voor de klanten met een zoete voorkeur en Abril voor de klanten die aromatische bessen willen. Zo kunnen we elke markt op maat bedienen. De Scandinavische markt prefereert bijvoorbeeld een stevige bes met een klein zuurtje, terwijl men in Oost-Europa vol inzet op de zoetste bessen. Het mooie van Peru is dat men snel kan bijplanten, dus binnen relatief korte tijd zijn de nieuwe variëteiten - die vaak ook nog eens beter resistent zijn tegen weersveranderingen - commercieel beschikbaar."

© Berries Pride
Ventura en Sekoya Pop

"Peru heeft dit jaar te maken gehad met een hoge luchtvochtigheid in de maanden mei, juni en juli. Hierdoor ontwikkelden de planten zich fysiologisch heel traag en zijn de planten feitelijk in ruststand geraakt. Afhankelijk van de variëteit en de snoei zien we nu dat de volumes harder dalen dan verwacht en hierdoor krijgen we wellicht toch niet de monstervolumes die in eerste instantie werden verwacht. Elke variëteit reageert hier anders op. Vooral bij de Ventura ziet de tweede bloeming er minder uit en is de productiviteit afgenomen. Daarom hebben sommige telers ook al besloten om op tijd te snoeien." Berries Pride zet volop in op spreiding van de teelt in het noorden en het zuiden. "Maar liefst 70% van de teelt vindt in het noorden plaats, maar wij kiezen bewust voor een goede balans tussen het noorden en het zuiden waar een ander klimaat is. Zo konden we ook tijdens El Niño over goede volumes beschikken."

Van een paar doosjes in 2013 naar 3 miljoen kilo per jaar
In een kort tijdsbestek heeft Peru zich opgewerkt tot de grootste exporteur van blauwe bessen wereldwijd. "Dit jaar staat er een totaal areaal van 26.000 hectare aan blauwe bessenplanten in Peru. Nieuwe testplots worden met 100 hectare tegelijk aangelegd. Daarom gaat die ontwikkeling zo hard", vertelt Debra, die met een Hollandse vader en Peruaanse moeder van nature een connectie heeft met beide landen. "Ik vind het prachtig om deze ontwikkeling mee te maken. We zijn in 2013 in Peru gestart met een paar doosjes en stevenen nu af op de 3 miljoen kilo op jaarbasis. We proberen ons als Berries Pride te onderscheiden met nieuwe variëteiten en sorteringen. Zo zijn we dit jaar gestart met de 20 en 22+ sortering, waarmee we specifiek inspelen op de smaakvoorkeuren en toepassingen van de klant, zoals kinderen of de consumptie onderweg. Ook onze groothandelsklanten hebben vaak de voorkeur voor wat grovere bessen."

© Berries PrideInmiddels staat ook het Chileense blauwe bessenseizoen weer voor de deur. "Het seizoen start een week eerder en de piekvolumes vanuit Chili zullen tussen week 4 en 7 arriveren. Zelf sourcen we niet meer uit Chili, sinds we vier jaar geleden erin slaagden het seizoen tussen Peru en Marokko te overbruggen. Dat werkt voor ons goed door de constante kwaliteit en logistiek vanuit Peru. Gezien het dalende aanbod vanuit Peru verwachten we een goede overgang. Vanuit Chili verwachten we een vergelijkbaar seizoen met vorig jaar, al is dat ook afhankelijk van de vraag vanuit de Amerikaanse markt", vervolgt Debra.

Vanuit Nederland is het volgens haar lastig een rol te spelen in de export van Latijns-Amerikaanse bessen op de Chinese markt. "Veel telers hebben er zelf een kantoor. En met de nieuwe haven van Chancay is ook de transittijd Peru-China fors afgenomen. Voorheen kon dat met vertraging wel veertig dagen duren, nu is die gereduceerd tot ruim drie weken. Het mooie van de Chinese markt vind ik wel dat ze in feite het meest eerlijk en transparant zijn wat ze de bessen waard vinden. Ze houden niet van zure bessen en als je die levert, word je als leverancier dan ook afgemaakt."

Better Together
"Daarbij zit duurzaamheid als groep in ons DNA. We blijven onderzoeken wat de impact van klimaat, water, milieu is bij de landen waar wij sourcen. De slogan van Berries Pride is 'Better Together' en dat begint bij onze zorg voor mens en natuur. We genieten dagelijks van prachtige producten uit de hele wereld en daarom voelen wij de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat toekomstige generaties dat ook kunnen blijven doen. Bij elke nieuwe samenwerking moet de basis kloppen. Onze partner-telers zijn inmiddels 99,8% sociaal en 95% water gecertificeerd. Maar we kijken verder dan certificeringen alleen. Wij hebben o.a. Human Rights & Environmental Due Diligence met behulp van een onafhankelijke organisatie uit laten voeren in de hoogrisicolanden waar wij sourcen om per land de belangrijkste uitdagingen in kaart te brengen. Eén van de punten die sterk naar voren kwam in diverse landen was toegang tot schoon drinkwater in lokale gemeenschappen. Met een teler die zowel blauwe bessen als avocado's teelt in Peru zijn we een project aangegaan hoe wij WASH (Water, Sanistatie, en Hygiëne) kunnen verbeteren in de leefomstandigheden van de lokalen gemeenschappen. Het verschil kunnen wij niet alleen maken, maar wel samen, Better Together!"

Voor meer informatie:
Debra van den Oever
Berries Pride
Jogchem van der Houtweg 9
2678 AG De Lier
Tel: +31 174 527517
M: +31 6 11477389
[email protected]
www.BerriesPride.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer