Destination Produce werd in november 2023 opgericht door Paul Tomlinson en Mark Wright, met de ambitie om de brede en diverse AGF-sector te bedienen. De filosofie is om 'de puntjes zo efficiënt mogelijk met elkaar te verbinden', verspilling te verminderen en de marges voor telers te verhogen, terwijl een hoogwaardige service met een persoonlijke benadering wordt geboden.
"We willen telers helpen alternatieve afzetmarkten te vinden en zo betere opbrengsten te realiseren. We hebben gekeken naar nieuwe exportmarkten, maar dat kwam niet van de grond," legt Paul uit. "Wat we wél hebben gedaan, heeft gewerkt voor telers: nieuwe lijnen, formaten en markten ontwikkeld voor hun product, waardoor verspilling en CO₂-voetafdruk worden verminderd. We doen wat we voor ogen hadden, maar op een andere manier; veel daarvan blijft onder de radar, maar we bouwen wel aan een groeiende groep volgers."
© Destination Produce
Het team van Destination Produce bij de SHDC Business Awards. Niet op de foto: Lisa Wardle, Łukasz Gorczyca, Nicola Banks en Christine Banks
"In plaats van te exporteren, hebben we ons geconcentreerd op de Britse markt," zegt Mark. "We bieden een unieke dienst aan telers en category managers: we lossen problemen op. Dat kan zijn bij overaanbod, tekorten of bij containers met issues. Sommige bedrijven hebben een eigen servicedesk, maar veel bedrijven hebben niemand die zich hier specifiek mee bezighoudt. Wij hebben dagelijks contact met onze relaties en helpen proactief om voorraden te beheren, waardoor we misschien wel de belangrijkste grondstof besparen: tijd. Veel inkooprollen bestaan nu eenmaal uit brandjes blussen met beperkte bezetting."
"Op het gebied van groothandel hebben we strategische samenwerkingen opgezet met gelijkgestemde partijen in geselecteerde markten om een toegewijde dienst te bieden voor klasse II-product. We zitten in negen verschillende groothandelsmarkten. Het draait allemaal om de beste prijs terug te geven aan de telers én om goede communicatie, iets wat ik vaak miste. We positioneren ons tussen de importeur en de teler. We hebben contacten met veel verschillende pakstations, waardoor we beschikken over een breed assortiment en veel tractie in de markt. Dit biedt de mogelijkheid om waarde toe te voegen, zodat het product niet simpelweg naar veevoer gaat of voor bodemprijzen wordt verkocht."
"We kunnen rechtstreeks met de teler schakelen om een probleem op te lossen, wat tijd en kosten bespaart voor de importeur," zegt Paul. "We kunnen ook met overzeese telers aan de bron spreken om te kijken wat er mogelijk is als zij met problemen zitten. Soms is het product te klein, heeft het een laag brixgehalte, enzovoort, en voldoet het niet aan de verwachte marktstandaard."
"Bij een deel van dit product kunnen we zorgen voor een verpakking die aantrekkelijk oogt, maar wel in het voordelige segment valt. We kunnen overtollige verpakkingscapaciteit aan de bron benutten, wat helpt om afval te verminderen. De consument zoekt immers vooral een voordelig product, niet per se een merk."
"De producenten hebben hun pakstations, dus we kunnen hen vragen de verpakkingskosten voor ons te berekenen. Het is echt fantastisch om oplossingen te vinden voor problemen. Het draait om een vaste afzetmarkt voor dit product, en niet om het als bijzaak te verkopen. We werken inmiddels ook samen met meer kleinschalige telers die ondersteuning zoeken om nieuwe en innovatieve producten op de Britse markt te brengen."
In twee jaar tijd is Destination Produce uitgegroeid van alleen Paul en Mark naar een team met acht extra medewerkers, die allemaal gedreven zijn om waarde toe te voegen en de sector duurzamer te maken. Het bedrijf werd genomineerd voor Business of the Year tijdens de SHDC Business Awards.
Voor meer informatie:
Paul Tomlinson
[email protected]
Mark Wright
[email protected]