Tholen - Het Midden-Amerikaanse avocadoseizoen is in volle gang, maar zeker vanuit Mexico naar Europa loopt het nog niet helemaal zoals men het bij Aztec Fruits graag ziet. De exporteursgroep, met een verkoopkantoor in Leuven, richt zich via haar samenwerking met lokale telers op export naar Europa. "Op de Europese markt is het echter erg lastig dit seizoen. Er is nauwelijks vraag en een overvloed aan volume. Tel daarbij op dat de logistieke problemen vanuit Mexico zich opstapelen en dan is het niet gek dat er weinig weggaat. Voor Guatemalteekse avocado's is het iets beter, maar ook dat is geen vetpot", vertelt Rodolfo Meza van Aztec Fruits.
© Aztec Fruits
Mexicaanse avocado's
"De nieuwe Mexicaanse oogst is eigenlijk uitstekend", legt hij uit. "Dat is de afgelopen jaren nog wel eens anders geweest. Goede volumes, goede kwaliteit. Het weer heeft perfect meegewerkt met voldoende water op het juiste moment, en genoeg zon. Daardoor is er veel fruit voorhanden. Maar we zijn enorm tegen logistieke problemen aangelopen. Dat is op dit moment onze grootste uitdaging. De Europese markt is sowieso niet makkelijk dit jaar. Er is veel concurrentie en de vraag is laag. Dat merken we echt, de consument heeft minder koopdrang dan anders, zo lijkt het. En als je dat combineert met de logistieke problemen vanuit Mexico, lange vertragingen, onbetrouwbare aankomsttijden, dan wordt het heel moeilijk."
Andere markten dan Europa
"De laatste containers komen nu binnen in Europa, maar we laden voorlopig geen nieuwe. We wachten eerst tot de logistiek weer betrouwbaarder wordt", gaat Rodolfo verder. "Het is jammer, want dit jaar is er genoeg fruit in Mexico en we zouden zelfs competitief kunnen zijn in prijs. Maar als je transittijden hebt van 35, 37, soms zelfs 40 dagen, dan wordt het bijna onmogelijk om nog kwaliteit en rendement te garanderen. Dat is gewoon te lang. We hebben zelfs kort per luchtvracht kunnen sturen, twee weken lang, maar dat was een klein venster. We hopen dat het snel verbetert, maar het is onzeker of dat dit seizoen nog gebeurt."
© Aztec FruitsMexicaanse avocado's
"Veel gaat nu naar de Verenigde Staten en ook binnen Mexico zelf wordt veel geconsumeerd. De prijzen op de Mexicaanse markt zijn dit jaar redelijk laag, waardoor mensen meer avocado's kopen. Daardoor is er minder noodzaak om naar Europa te exporteren. Daarnaast zijn er andere markten zoals Canada, Japan en zelfs het Midden-Oosten die goed afnemen. Er is dus voldoende afzet buiten Europa, maar helaas merken wij daar weinig van."
Guatemalteekse avocado's stabiel, maar Europese markt verzadigd
Na een voorbereidingsperiode van zo'n 2,5 jaar was het bedrijf, dat verder ook actief is in papaja, mango's en limes, vorig seizoen ook voor het eerst gestart met Guatemalteekse avocado's. De volumes waren nog beperkt, maar de kwaliteit en prijzen waren goed, en de reacties waren positief. Er ligt, zo stelde Rodolfo, veel potentie vanwege de smaak en de aanvulling op het huidige assortiment. "Daar verloopt het gelukkig ook wel beter. De logistiek is wat stabieler, met transittijden van 20 tot 25 dagen. We komen al tien tot twaalf weken onafgebroken aan in Europa en hopen dat nog vijf tot tien weken vol te houden. De Guatemalteekse avocado's gaan voornamelijk naar Europa, en dat werkt nu beter dan vanuit Mexico. Onze grootste concurrent hierbij is Colombia, dat grote volumes heeft en relatief lage prijzen. Maar zolang de logistiek vanuit Guatemala sterk blijft, kunnen we goed meedoen."
© Aztec Fruits
Guatemalteekse avocado's
Toch is het ook hier geen vetpot. "In Europa liggen de prijzen dit jaar duidelijk lager dan in voorgaande jaren. Het aanbod is groot, van allerlei herkomsten: Colombia, Israël, Marokko, nog andere landen. En tegelijkertijd lijkt de consumptie in Europa wat achter te lopen. Het voelt alsof de markt wat verzadigd is. Dat maakt dit echt een moeilijk jaar. Maar goed, sommige jaren zijn beter, sommige moeilijker. Het is een kwestie van blijven volhouden. We vinden het belangrijk om onze programma's in Mexico en Guatemala draaiende te houden, zodat klanten zien dat we betrouwbaar en continu blijven leveren, zelfs als het tegenzit."
Project bij Mexicaanse retail
Onderwijl blijft Aztec Fruits zeker niet bij de pakken neerzitten. Zo zal begin volgend jaar het Ataulfo-mango seizoen weer van start gaan, waar ook de nodige uitdagingen zullen zijn, maar waar men ook met veel ambitie naar kijkt. Bovendien hebben ze een nieuw project lopen, samen met een van de grootste supermarktketens van Mexico. "We beginnen met het opzetten van een verpakkingslijn waarin we veel van de dingen die we in Europa hebben geleerd, gaan toepassen. In Mexico wordt fruit meestal los verkocht, dus het verpakken van producten in kleine kartonnen trays of verpakkingen is echt iets nieuws. We gaan avocado's, appels, tomaten en andere producten op die manier op de markt brengen. Voor Mexico is dat best innovatief, dus we zijn er erg enthousiast over."
© Aztec Fruits
De verpakkingen voor de retailer
"We doen al jarenlang lokale verkoop, maar de Mexicaanse markt verandert en ontwikkelt zich snel. Nu is er echt interesse vanuit retailers, en zagen we een mooie kans om dit project op te starten. Het is een uitgebreid assortiment, niet alleen avocado's, maar ook mango's, mandarijnen, appels. Lokaal geteeld, maar ook sommige importproducten zoals mandarijnen en appels uit de Verenigde Staten. Het gaat dus echt verder dan wat we normaal naar Europa exporteren. Het is een samenwerking met de op een na grootste retailer van Mexico, en dit soort verpakkingsconcept bestaat daar eigenlijk nog niet. Daarom is het voor ons een heel boeiend project."
© Aztec Fruits
Voor meer informatie:
Rodolfo Meza
Aztec Fruits
Interleuvenlaan 62,
3001 Hevrelee, België
Tel.: +32 456 18 4982
[email protected]
www.aztecfruits.com