Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peru special - deel 3

"Gros van onze avocado's verschepen we naar Europa, maar Azië komt ook nadrukkelijk in beeld"

Grupo Juan Ruiz heeft één helder doel: kleinschalige en middelgrote telers van avocado's, mango's en mandarijnen begeleiden van bloesem tot export. "Het draait niet alleen om het inkopen van fruit", legt Renato Ramos uit, operationeel manager. "We staan de teler bij met technische begeleiding, hulp tijdens de oogst, aanvoer van meststoffen en andere inputs, logistiek, en uiteindelijk de afzet. Alles onder één dak."

© FreshPlaza
Van links naar rechts: Claudio Villegas (avocadoteler aangesloten bij Grupo Juan Ruiz), Antonio Rojas (veldcoördinator), Guido García Mendoza (teelttechnicus), Rita Sotelo (kwaliteitsmanager) en Renato Ramos (operationeel manager).

Die aanpak slaat aan. De groep groeit vooral via mond-tot-mondreclame tussen telers onderling. Op dit moment werkt Juan Ruiz samen met telers die samen een areaal van ongeveer 300 hectare aan avocado's beheren. De meeste van hen hebben tussen de 5 en 80 hectare en familiebedrijven voeren de boventoon. Voor het verpakken wordt samengewerkt met externe verpakkers in verschillende regio's van Peru.

Avocado's het hele seizoen door
De export van Hass avocado's loopt van februari tot september, met een slimme geografische spreiding. De oogst start in de hooglanden van Ayacucho en Andahuaylas en beweegt zich daarna via teeltgebieden als Pisco en Chincha naar het noorden van het land.

© Grupo Juan Ruiz

Afgelopen seizoen werden 72 containers geëxporteerd. Komend jaar mikt men op 120. Het merendeel – zo'n 80% – gaat naar Europa, met Spanje, waar CEO José María Pascual stevige commerciële relaties onderhoudt, als voornaamste afzetmarkt. Maar ook Azië komt nadrukkelijk in beeld. "We sturen nu al 15% van onze productie naar China, met mooie resultaten. We waren aanwezig op de Asia Fruit Logistica samen met de Peruaanse promotiedienst Promperú, en willen dat Azië binnenkort 30% van onze export vertegenwoordigt. We kijken ook naar Zuid-Korea en Japan", zegt Ramos.

Een belangrijk onderdeel van die Aziatische focus is de logistiek via de nieuwe haven van Chancay. "Die haven is directer, biedt ruimte aan grotere schepen en is aantrekkelijker qua kosten. Op termijn willen we al onze containers via Chancay versturen."

Strategisch oogsten, tegen de stroom in
Waar veel bedrijven tijdens het hoogseizoen stevig aanwezig zijn op de markt, gooit Grupo Juan Ruiz het over een andere boeg. In de maanden mei en juni – traditioneel maanden met een overaanbod – schroeven ze bewust hun export terug. "Niet omdat er te weinig fruit is", benadrukt Ramos, "maar omdat de markt dan overspoeld wordt door grote spelers, waaronder exporteurs uit Zuid-Afrika en de grotere Peruaanse regio's La Libertad, Lima, Ica en Lambayeque. De prijzen duiken dan omlaag."

© FreshPlaza
Teelttechnicus Guido García Mendoza en Claudio Villegas, een teler die aangesloten is bij Grupo Juan Ruiz, bij een avocadoboom van het Zutano ras. "Op dit 8 hectare grote Hass avocadoperceel staan ​​105 Zutano bomen, die dienen als bestuivers", zegt Villegas, die de voordelen van de samenwerking met Grupo Juan Ruiz onderstreept. "Ik voel me echt gesteund, van begin tot eind. Bovendien koopt het bedrijf mijn volledige oogst op, ik heb dus geen verlies door afkeuring."

Door het teeltmanagement aan te passen – onder meer door extra te irrigeren om de rijping te vertragen – weet de groep het fruit later in het seizoen te plukken, wanneer de markt zich herstelt. "In maart exporteren we makkelijk 8 à 9 containers per week. In mei en juni zijn dat er hooguit 1 of 2", zegt teelttechnicus Guido García Mendoza. "Op die manier blijven de inkomsten voor de telers aantrekkelijk."

© FreshPlaza
"Het gebruik van organische resten uit de mandarijnenteelt van een bevriende teler verbetert de bodemvruchtbaarheid. Ook water is ruim voorhanden via ondiepe putten", zegt Villegas.

Kwaliteit en voedselveiligheid voorop
Ondanks de samenwerking met een divers netwerk aan telers, blijft de kwaliteit uniform. Dankzij een strak intern traceersysteem is elke avocado te volgen van boom tot boot. Voor elke oogst worden bodem-, blad- en vruchtanalyses uitgevoerd, evenals residutests. "Voedselveiligheid is voor ons geen optie, maar een standaard," zegt kwaliteitsmanager Rita Sotelo.

© FreshPlaza
Claudio Villegas maakt zijn eigen wormencompost van paardenmest en ander organisch materiaal.

Klimaatverandering dwingt tot extra waakzaamheid. "De kans op quarantaineplagen zoals fruitvliegjes stijgt", aldus Sotelo. "Daarom werken we nauw samen met Senasa, de voedselveiligheidsdienst, die elke vier weken inspecties uitvoert. Tot nu toe zonder opmerkingen, zelfs niet tijdens risicovolle periodes zoals de cadmiumwaarschuwing."

© FreshPlaza
In de velden worden bijenkasten geplaatst. De bomenrij beschermt de percelen tegen schimmelvorming door de koele, vochtige zeewind.

Alle fruit wordt verhandeld, niets wordt weggegooid. "Als een klant bepaalde maten niet wil, zoeken we een andere afnemer. Dankzij het vertrouwen van onze kopers lukt het om alles te verkopen", zegt García Mendoza. De meeste avocado's vallen in de middenmaten (18–24), goed voor 65% van de oogst. De kleine maten (26–28) – geliefd in China – maken 20% uit, de grotere (10–16) 15%.

Groei buiten avocado: mango en mandarijn
Naast avocado's zet het bedrijf ook in op mango's en mandarijnen. Vorig seizoen werden 27 containers mango geëxporteerd; de ambitie is om dat te verdrievoudigen naar 80. Voor mandarijnen gingen er vijf containers de deur uit: vier naar China (Satsuma) en één naar de VS (W. Murcott). Ook hier is groei de doelstelling.

Opvallend detail: Grupo Juan Ruiz was de eerste Peruaanse exporteur die mandarijnen via de haven van Chancay naar China verscheepte. "De Aziatische markt is streng, maar biedt veel potentieel. Zeker nu de regels in Europa steeds strenger worden qua certificering en traceerbaarheid, is Azië een aantrekkelijk alternatief", aldus Ramos.

Samen groeien
Grupo Juan Ruiz houdt vast aan hun visie op zakendoen. "We willen geen prijsoorlog voeren of alles op volume gooien. Ons doel is samenwerking op basis van vertrouwen, met telers en klanten. Gezamenlijke winst, duurzame groei en een menselijke aanpak. Daar gaan we voor", besluit Ramos.

Voor meer informatie:
Renato Ramos (operationeel manager)
Grupo Juan Ruiz
Tel: +51 967 964 189 (Peru)
[email protected]
[email protected]
www.jruizgrupo.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer