In deze tijd van het jaar is de VS vooral afhankelijk van Californië voor de druivenvoorziening, waarna doorgaans de overgang naar import uit Peru start. Dit jaar verloopt echter allesbehalve normaal. Californië heeft de afgelopen vier tot zes weken te maken gehad met veel neerslag, wat een aanzienlijke invloed heeft op de kwaliteit. "Waar normaal gesproken de verzendingen uit Californië tot eind december doorgaan, zullen sommige telers het einde van november niet halen met groene pitloze druiven," zegt Ira Greenstein van Direct Source Marketing.
Piura levert naar andere markten
Door het vroege seizoen in Californië zal de VS veel eerder afhankelijk zijn van Peru. Ook de noordelijke Peruaanse regio Piura is echter getroffen door regen, waardoor de volumes zijn gedaald. Daarnaast richt deze regio een deel van de aanvoer op andere markten. "Door de heffingen zal Piura minder fruit naar de VS sturen en zich richten op Europa en Azië." Deze markten verwelkomen Peruaanse druiven met open armen, aangezien regenval elders in de wereld de oogst heeft getroffen. India, een belangrijke leverancier aan Europa, heeft schade door regen en zal naar verwachting 40 procent van zijn druiven verliezen. Ook de druiventeelt in de Orange River-regio in Zuid-Afrika heeft te lijden gehad onder regen. "Het lijkt erop dat regen dit seizoen wereldwijd de druivenaanvoer beïnvloedt."
© Direct Source Marketing
Autumncrisp in Peru die nog acht weken van de oogst verwijderd zijn.
Peru blijft achter op schema
Door de lagere volumes uit Piura heeft Peru dit seizoen aanzienlijk minder druiven naar de VS geëxporteerd. Tot en met week 45 zijn 2,5 miljoen dozen verzonden, tegen 3,3 miljoen dozen in dezelfde periode vorig jaar. Dit is een daling van 25 procent ten opzichte van vorig seizoen, en vergeleken met 2023/2024 is het verschil zelfs 60 procent, toen bijna zes miljoen dozen naar de VS werden verscheept.
Rol van Brazilië minimaal
Kan de vraag in de VS door andere landen worden opgevangen? In voorgaande jaren verscheepte Brazilië jaarlijks drie tot vier miljoen dozen druiven naar de VS, vooral groene pitloze druiven. Door een heffing van 60 procent komen er dit seizoen vrijwel geen Braziliaanse druiven naar de VS.
Volumes bereiken piek pas in januari
De sector kijkt nu vol verwachting uit naar de start van de zendingen vanuit Peru's zuidelijke regio Ica. Ook daar is de start vertraagd. "Iedereen heeft vroeg gesnoeid met het doel om eind november te beginnen met verzenden," aldus Greenstein. Door koel weer ontwikkelen de brix-waarden echter langzaam, waardoor het seizoen met twee tot drie weken wordt vertraagd. De piek in aankomsten in de VS, oorspronkelijk voorzien in de eerste twee weken van december, is verschoven naar de laatste twee weken van december. "De echte piek uit Peru zien we pas in de eerste week van januari."
© Direct Source Marketing
Hoge prijzen drukken consumptie
Aanvankelijk maakte de sector zich weinig zorgen over het ontbreken van Brazilië en het vroege einde in Californië, omdat Piura en Ica in Peru het tekort zouden aanvullen. Door de extreem trage start uit Peru zal er echter een bijzonder krappe druivenvoorziening zijn in december. "Ik verwacht dat de spotmarkt tot in januari hoog blijft, omdat het tijd kost om de keten te vullen," zegt Greenstein. De hoge prijzen zijn zorgelijk, aangezien voedselkosten al overal hoog zijn en consumenten keuzes moeten maken. Druiven worden nog steeds gezien als luxe-impulsproduct, en de consumptie hangt sterk samen met de prijs. Deze zomer daalde de consumptie in de VS al, en met de verwachting van verdere prijsstijgingen ziet de consumptie voor de komende maanden er somber uit.
Greenstein is dankbaar voor een verticale integratie van het bedrijf, waarmee ze de keten kunnen beheersen. De teelt in Peru heeft zwaar geïnvesteerd in de rassen Autumncrisp® en Ruby Rush® van Sun World. "Met deze twee succesvolle rassen zijn we goed gepositioneerd voor de komende jaren." Dit seizoen verwacht het bedrijf 650.000 dozen Autumncrisp®-druiven uit Peru te importeren, met een groei naar meer dan één miljoen dozen in de komende twee jaar.
Voor meer informatie:
Ira Greenstein
Directe Source Marketing
Tel: +1 914 241 4434
[email protected]
www.directsourcemktg.com