Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Baltic Fresh Fruit CEO Elegijus Jankauskas over verticale integratie en veranderende consumentensmaak

“Mandarijnen zijn in Litouwen niet langer alleen een kerstproduct”

Hoewel de huidige Litouwse markt voor groenten en fruit over het algemeen een goede combinatie van prijs en kwaliteit biedt, is deze nog steeds voornamelijk prijsgericht. "Steeds meer consumenten zijn bereid extra te betalen voor producten van hogere kwaliteit, zoals ready-to-eat mango's, avocado's en ananas. De sterkste groei in Litouwen is nog altijd te zien bij mango's en avocado's. Mandarijnen winnen het hele jaar door aan populariteit en zijn niet langer uitsluitend een kerstproduct. Tegelijk zien we een duidelijke daling in vraag naar sinaasappels, appels en peren, terwijl de vraag naar zachtfruit toeneemt," aldus Elegijus Jankauskas, eigenaar en CEO van Baltic Fresh Fruit.

© Baltic Fresh Fruit

Jankauskas geeft inzicht in de ontwikkeling van zijn bedrijf en de strategische aanpak binnen de AGF-handel. "De geschiedenis van Baltic Fresh Fruit begon met nauwe samenwerking met telers. Aanvankelijk waren de meeste partners onder de grootste telers en exporteurs in Egypte. Samen planden we hoeveelheden, rassen en seizoenspatronen. Al snel beseften we dat dit niet voldoende was en dat we de volledige infrastructuur nodig hadden – inclusief transport, opslag, rijping, kwaliteitscontrole en geschikte levermethoden – om ervoor te zorgen dat de producten in perfecte staat bij de klant aankomen. Zonder deze volledige controle is het risico op productbeschadiging erg groot. Daarom hebben we de hele infrastructuur opgezet om alle processen zelf te beheren. Momenteel bedraagt onze jaaromzet ongeveer €110 miljoen."

De belangrijkste producten die Baltic Fresh Fruit naar de Litouwse en Baltische markt distribueert, zijn citrus, druiven, kiwi's, kersen, bananen, ananas (inclusief luchtvracht), avocado's en mango's, evenals ready-to-eat avocado's en mango's. "We importeren het grootste deel uit Egypte, Zuid-Afrika, Argentinië, Peru, Chili, Israël, China en Ecuador. Daarnaast hebben we sterke samenwerkingen met leveranciers in Griekenland, Turkije en Oezbekistan. Ondanks enkele leveruitdagingen naar klanten in Kazachstan en Oezbekistan, kunnen we hun orders nog steeds uitvoeren."

Baltic Fresh Fruit hecht ook veel waarde aan sterke sourcingrelaties met Italië. "We onderhouden stabiele en langdurige relaties met Italiaanse telers en handelaren. Het assortiment dat we uit Italië importeren varieert per seizoen: in de zomer watermeloenen, meloenen, citrus, appels en druiven; in de winter kiwi's en bessen. Ook importeren we een breed scala aan groenten. Ons assortiment groeit elk jaar. We waarderen de diversiteit, versheid en uitstekende smaak van Italiaanse groenten en fruit en dankzij snel en efficiënt transport bereiken de producten onze markt snel, terwijl hun hoge smaak- en kwaliteitsniveau het hele jaar behouden blijft."

© Baltic Fresh Fruit

Het selecteren van leveranciers en telers uit verschillende landen is een zorgvuldig proces. "Voor een selectie voert Baltic Fresh Fruit een onderzoek uit om de meest betrouwbare en professionele bedrijven in diverse landen te identificeren. Ons primaire doel is het opbouwen van langdurige partnerships. De productie moet voldoen aan de OECD-normen en EU-regelgeving rond het residugehalte. De belangrijkste certificaten en kwaliteitsnormen die wij hanteren, zijn GlobalGAP CoC en BIO-certificering."

Het handhaven van de koudeketen is essentieel, zeker omdat transport uit het buitenland vaak meer dan een week duurt. "We hebben duidelijke afspraken met vervoerders over het handhaven van de juiste temperatuur. Ons eigen transport haalt containers op bij de haven van Klaipėda en brengt ze naar ons magazijn, gelegen op 3 km van de haven. Het magazijn beschikt over meerdere opslagruimtes met temperaturen van -3 tot +15 graden, en indien nodig hoger. Daarnaast werken we samen met diverse expeditiebedrijven in grote EU-havens zoals Rotterdam, Antwerpen, Hamburg, Bremen en Koper," legt Jankauskas uit.

Vooruitkijkend benadrukt Jankauskas dat technologische en managementinnovaties strategisch gericht moeten zijn op efficiëntie. "Innovaties moeten zich richten op het optimaal voorbereiden van AGF voor consumenten en het creëren van een gunstige omgeving voor iedereen in het veld, inclusief telers, distributeurs en consumenten. Onze belangrijkste aandachtspunten zijn kwaliteitscontrole, rijping en verpakking. We besteden speciale aandacht aan het verbeteren van rijpingstechnologieën."

Voor meer informatie:
UAB "Baltic Fresh Fruit"
Stariškės g. 7, Laistų km., Dovilų sen.,
Klaipėdos r. sav., LT-95369, Litouwen
Tel: +370 46 215572
[email protected]
www.bff.lt

Gerelateerde artikelen → Zie meer