Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Test met vrachtwagen aangedreven door waterstof-brandstofcel

Truckfabrikant Scania zet volledig in op elektrificatie, maar onderzoekt daarnaast ook andere vormen van duurzaam transport, laat het bedrijf weten. Dat blijkt volgens Scania uit een nieuwe test binnen het Pilot Partner-programma, waarbij het bedrijf samenwerkt met Asko Norge AS om waterstof-brandstofceltrucks in de praktijk te evalueren.

© Scania

De tests werden eerder deze maand getoond op Transport.CH in Bern, Zwitserland. Het doel is om de technische prestaties, operationele haalbaarheid en commerciële mogelijkheden van waterstoftrucks te beoordelen. Hoewel deze voertuigen nog niet besteld kunnen worden, maken ze deel uit van Scania's bredere Pilot Partner-initiatief.

Fossielvrij transport
Dit programma werkt samen met geselecteerde klanten om nieuwe technologieën onder dagelijkse omstandigheden te testen en te zien hoe ze kunnen bijdragen aan fossielvrij transport. Tony Sandberg, hoofd van Scania Pilot Partner, zegt hierover: "Door te testen in echte transportomgevingen leren we wat het beste werkt in de praktijk en hoe we vooruitgang kunnen versnellen."

De waterstoftests veranderen niets aan Scania's strategie voor de decarbonisatie van transport, die nog steeds gericht is op directe elektrificatie. Tegelijkertijd helpen de tests om inzicht te krijgen in hoe verschillende energiebronnen en aandrijfsystemen presteren in de praktijk.

Pilots met Asko
Door Scania's elektrische aandrijftechnologie te combineren met waterstofsystemen, hebben de testtrucks een actieradius van tot 1.000 kilometer per tankbeurt, met als enige uitstoot waterdamp. Jørn Arvid Endresen, CEO van ASKO Midt: "Deelname aan het Pilot Partner-initiatief van Scania geeft ons een unieke kans om duurzame oplossingen te testen die passen bij onze bedrijfsvoering."

Tony Sandberg voegt toe: "Het sterke commitment van Asko en hun proactieve aanpak zijn belangrijk om de transitie te versnellen. Samen zetten we inzichten uit pilots om in praktische kennis die de hele sector ten goede komt."

Pilot Partner: innovatie in de praktijk
Het Pilot Partner-programma, opgericht in 2021, is Scania's platform voor innovatie in samenwerking met klanten. Het evalueert en test uiteenlopende technologieën, van batterij-elektrische oplossingen tot waterstof-brandstofcellen. Door te testen in echte operationele situaties krijgen Scania en haar partners waardevolle inzichten in technologieprestaties, operationele efficiëntie en totale eigendomskosten.

Sandberg benadrukt: "Dit is waar innovatie en toepassing samenkomen. Door nauw samen te werken met klanten zetten we pilots om in vooruitgang en versterken we Scania's rol in de verschuiving naar een duurzaam transportsysteem."

Bron: Scania

Gerelateerde artikelen → Zie meer