Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Cupalma en Orsero bundelen krachten voor export van Canarische bananen naar Italië

Tegen de achtergrond van toenemende concurrentie op de Europese AGF-markt presenteren Cupalma, de grootste bananenteler op de Canarische Eilanden, en het Europese fruitconcern Orsero, via haar Spaanse dochteronderneming Hermanos Fernández, een gezamenlijk exportproject. Het doel is banaan van de Canarische Eilanden met beschermde geografische aanduiding op de Europese markt te brengen, te beginnen in Italië.

Met een jaarlijkse omzet van meer dan €95 miljoen is Cupalma de grootste coöperatie op de Canarische Eilanden. Ze telt ruim 1.800 aangesloten telers en een jaarlijkse productie van circa 40.000 ton. Orsero, marktleider in distributie en rijping van fruit in Zuid-Europa, draait een omzet van meer dan €1,6 miljard, heeft 21 rijpingslocaties en meer dan 10.000 klanten.

We spraken met Raúl Martín (RM), voorzitter van Cupalma, en Alessandro Canalella (AC), commercieel directeur van de Orsero Groep en bestuurslid van Hermanos Fernández, over de uitdagingen binnen de sector, de verkoopstrategie op het vasteland en hun nieuwe exportproject richting Italië.

© Hermanos Fernandez

Hoe is het initiatief ontstaan om samen bananen naar Italië te exporteren?
AC: "Het antwoord is simpel: Hermanos Fernández, onze Spaanse dochteronderneming. Zij hebben een uitgesproken bananen-DNA en zijn altijd pleitbezorger geweest van de Canarische banaan binnen onze groep. Zij hebben het idee geopperd om het product ook buiten het Spaanse vasteland te vermarkten, daar waar Orsero al aanwezig is."

RM: "We werken al sinds 1988 intensief samen met Fernández. Dit jaar besloten we om samen een stap verder te zetten en een exclusieve samenwerking aan te gaan. In die gesprekken is ook het plan ontstaan om de Canarische banaan naar andere delen van Europa te exporteren."

Wat was de grootste uitdaging bij het samenwerken tussen een coöperatie en een internationale groep?
RM: "Onze band met Hermanos Fernández gaat al lang terug, dus samenwerken met een structuur als Orsero was geen probleem. De grootste uitdaging lag in het creëren van goede koppelingen tussen het veld en de distributie. Met Fernández hebben we al een solide netwerk op het Spaanse vasteland, dat kwaliteit garandeert en eerlijke opbrengsten biedt aan onze telers. Met Orsero willen we dat nu op Europees niveau herhalen."

AC: "We zijn weliswaar een groot bedrijf, maar opereren nog steeds als familiebedrijf, met families uit Spanje en Italië, maar ook met investeerders die samen bouwen aan een Europese groep. We hebben ruime ervaring met coöperaties wereldwijd en begrijpen dus hun specifieke kenmerken en wat nodig is om een gezamenlijk project te laten slagen."

Wat houdt de overeenkomst met Fernández precies in voor de afzet op het vasteland?
RM: "We hebben uiteraard een vertrouwelijkheidsclausule, maar ik kan wel zeggen dat het gaat om een exclusieve langetermijnovereenkomst. Die moet de opbrengsten voor de teler verbeteren via een sterkere marktpositie, ondersteund door een stevigere financiële basis en kostenbesparingen die voortkomen uit schaalvoordelen."

© Hermanos Fernandez

Wat betekent de Canarische banaan voor het assortiment van Orsero buiten Spanje?
AC: "Bij Orsero geloven we in het ontwikkelen van topproducten, en de banaan van de Canarische Eilanden met het BGA-keurmerk is hét voorbeeld daarvan. Door deze ook buiten Spanje aan te bieden, kunnen we synergie creëren tussen onze distributiebedrijven en de toeleveringsketen. Zo creëren we extra afzetmogelijkheden voor de telers, het hele jaar door."

Welke trends zien jullie in de bananenconsumptie in Europa?
AC: "Of het nu gaat om bananen of andere AGF-producten, de Europese consument hecht steeds meer waarde aan kwaliteit, herkomst en smaak. De Canarische BGA-banaan scoort op al deze punten."

© Hermanos Fernandez

Hoe kijken jullie naar de toekomst van de Europese bananenteelt, gezien regelgeving en internationale concurrentie?
RM: "De voorstellen voor het nieuwe meerjarenbudget van de EU (2028–2034), waarin landbouwsubsidies zijn opgenomen, vormen een ernstige bedreiging voor onze sector. De Europese Commissie stelde een bezuiniging van 20% voor en het schrappen van het GLB als aparte begrotingspost. Gelukkig heeft het Europees Parlement inmiddels een rapport aangenomen dat zich daartegen verzet. Maar we volgen de ontwikkelingen op de voet."

AC: "De grote uitdaging voor Europese telers is om duidelijk te maken hoe de prijs van hun product tot stand komt. Daarbij spelen duurzaamheid, werknemersrechten en voedselveiligheid een belangrijke rol. We moeten de consument uitleggen hoe de keten werkt en wat voeding echt waard is, als we willen dat Europese land- en tuinbouw blijft bestaan."

Welke nieuwe markten willen jullie met deze alliantie verkennen?
AC: "Het project staat nog in de kinderschoenen. Eerst willen we in Italië een sterke positie opbouwen en klanten overtuigen van de unieke waarde van de Canarische banaan. Voorzichtigheid is belangrijk: dit is een premiumproduct en dat moeten we goed overbrengen. Maar uiteraard hopen we dit model later ook uit te rollen in andere landen waar we actief zijn."

RM: "We willen eerst de ontwikkeling in Italië afwachten. Maar het ligt voor de hand dat we ook kijken naar landen als Portugal en Frankrijk, waar Europese bananen gewaardeerd worden. Maar we gaan stap voor stap."

Als u deze samenwerking in één zin zou moeten samenvatten, welke zou dat zijn?
"Een alliantie gebaseerd op vertrouwen, kwaliteit en betrokkenheid."

Feitje: In 2024 werden er in Europa naar schatting 5,95 miljoen ton bananen geconsumeerd, waarvan 650.000 ton van Europese oorsprong. 425.000 ton daarvan kwam van de Canarische Eilanden.

Gerelateerde artikelen → Zie meer